Klanten bepalen de prijs tijdens uitverkoop bij Everlane
bezig met laden...
Zelf kiezen welke prijs je wilt betalen voor een item: het klinkt als een wens die vele consumenten koesteren. Maar bij de Amerikaanse mode e-tailer Everlane is dit ook echt mogelijk tijdens de uitverkoop die onlangs van start is gegaan.
Om toegang te krijgen tot de uitverkoop moeten klanten een account aanmaken op de website van het merk. Bij sale-items krijgen zij vervolgens de mogelijkheid om hun eigen prijs te kiezen uit drie opties die variëren van laag naar hoog. Omdat de minimalistische retailer bekendstaat om zijn transparante prijsbeleid, krijgen klanten bij elke prijs te zien waar hun geld heengaat. Wanneer wordt gekozen voor de laagste prijs, betaalt de klant alleen de productie- en verschepingskosten van het kledingstuk. In dit geval is er geen geld over voor de kosten van het personeel. Bij de middelste prijsoptie is een bijdrage voor het salaris van Everlane´s medewerkers inbegrepen, en wanneer wordt gekozen voor de hoogst aangegeven prijs kan de consument bijdragen aan de groei van het bedrijf.
”In twee jaar tijd hebben we een grote voorraad aan overgebleven items opgebouwd, en we wilden daar vanaf,” zei Everlane´s CEO Michael Preysman in een interview met Buzzfeed. “Dit gaf ons ook de mogelijkheid om aan de klant uit te leggen hoe een prijs tot stand komt, en hen hierin een keus te bieden.” In een test die het bedrijf heeft uitgevoerd voordat de uitverkoop begon, koos 10 procent van de consumenten ervoor de middelste of hoogste prijs te betalen.
Everlane werd in 2010 opgericht door Michael Preysman. Het bedrijf heeft kantoren in San Francisco en New York City. De webwinkel is alleen actief in de Verenigde Staten en Canada en verkoopt kleding voor dames, heren en kinderen. De prijzen variëren tussen de 12 dollar (11 euro) voor een kinder t-shirt tot 295 dollar (270 euro) voor een dames- of herenjas.
Foto: Everlane website