• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Kleding nog steeds belangrijkste online aankoop

Kleding nog steeds belangrijkste online aankoop

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Bijna driekwart van de Nederlanders zegt in 2016 wel eens een online aankoop te hebben gedaan voor privé-doeleinden. Kleding is daarbij het meest aangeschafte product, gevolgd door reizen en kaartjes voor evenementen.

Zeker 47,9 procent van de online aankopen betreft kleding, meldt het CBS. Vier jaar geleden was dat aandeel nog 31,2 procent. Reizen heeft een aandeel van 44,2 procent, gevolgd door kaartjes voor evenementen met 38 procent.

In 2016 kocht 73 procent van de personen ouder dan 12 jaar iets online, wat overeenkomst met zo’n 11 miljoen mensen. Vooral mensen tussen de 25 en 45 jaar kopen online; namelijk 90 procent. Opvallend is dat het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder het meest is gestegen sinds 2012, met 46 procent.

Van de ondervraagden gaat 40 procent op zoek naar informatie over de aanbieders, en 35 procent bezoekt een vergelijkingswebsite of leest recensies en beoordelingen van andere klanten. Slechts 5 procent koopt goederen of diensten zonder zich te informeren, bijvoorbeeld door direct op een advertentie te klikken.

Beeld: Dressformer /Wikimedia.org

CBS
online aankopen