Kunstmatige intelligentie om online de perfecte schoenen te vinden?

De Canadese schoenenwebwinkel Shoeme zet nu kunstmatige intelligentie (KI) in om de zoektocht naar het perfecte paar schoenen makkelijker te maken. Shoeme is hiervoor een samenwerking aangegaan met Sentient: een Amerikaanse ontwikkelaar van KI-systemen.

Klanten kunnen op Shoeme winkelen met een Visual Filter die hun voorkeuren bijhoudt en zo een beeld vormt van de smaak van de klant. Volgens Shoeme is het voordeel van dit systeem dat klanten niet meer hoeven te filteren op een bepaald product. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld aangeven dat ze van een bepaalde schoen de zool leuk vinden en van een andere schoen de rits: het systeem slaat deze voorkeuren op om gepersonaliseerde suggesties te geven die hierop aansluiten.

“Met de lancering van Visual Filter hebben Shoeme en Sentient een brug geslagen tussen e-commerce en KI,” stelt Nikki Laing, inkoper bij Shoeme. “Veel consumenten weten niet hoe ze de schoen waar ze naar op zoek zijn het beste kunnen beschrijven, maar ze weten het wel wanneer ze de schoen zien.” In een interview met The Wall Street Journal legt P.J. Worsfold, Chief Innovation Officer bij Sentient, uit: “De meeste algoritmes geven suggesties van items die andere klanten hebben gekocht, waardoor je uiteindelijk meegaat met de massa. Dankzij KI kunnen we een grotere variëteit aan suggesties geven.”

Shoeme is volgens Sentient het eerste bedrijf dat KI inzet voor een verbeterde winkelervaring. Antoine Blondeau, CEO van Sentient, hoopt echter dat het concept in de toekomst ook door retailers uit andere branches zal worden ingezet.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN