• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Kwart van Nederlandse mode-aankopen via smartphones

Kwart van Nederlandse mode-aankopen via smartphones

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Zeker 25 procent van de online mode-aankopen worden gedaan via mobiel. Van alle online mode-aankopen vindt 42 procent plaats via een mobiel apparaat, zowel via smartphone als via tablet. Daarmee zit de modesector boven het totale gemiddelde voor de retail (37 procent). Dat blijkt uit het ‘Fashion Flash Report 2016’ van Criterio SA.

Criterio deed onderzoek onder 34 Nederlandse moderetailers en onderzocht meer dan 250.000 transacties. Ook werden er ruim 1.500 fashionshoppers ondervraagd. Er werd onderzoek gedaan naar zogeheten ‘smartphonista’s’; de nieuwe generatie die regelmatig shopt via een smartphone.

Uit onderzoek blijkt dat een smartphone vooral gebruikt wordt voor het aanschaffen van mode met een klein risico, zoals T-shirts, en producten die niet gepast hoeven te worden, zoals accessoires. De smartphone wordt vooral in het weekend gebruikt voor online mode-aankopen. Wanneer er wel doordeweeks een aankoop wordt gedaan, dan gebeurt dat vooral ‘s ochtends.

In landen als Turkije, Brazilië, Zuid-Korea en Japan wordt de smartphone overigens vaker gebruikt dan een tablet voor een online mode-aankoop. Sterker nog, Europese landen lopen relatief achter als het om mobiel shoppen gaat. In Nederland ligt het aandeel van smartphones lager dan tablets. Het aandeel van smartphonegebruik ten opzichte van tabletgebruik ligt ook lager ten opzichte van buurtlanden België en Duitsland.

“De resultaten van het Fashion Flash Report 2016 tonen aan dat Nederlandse marketeers nog volop ruimte hebben om de smartphone-ervaring van Nederlandse gebruikers verder te optimaliseren”, zegt Piet-Hein Kerkhof, managing director Noord-Europa van Criteo.“Retailers doen er daarom goed aan mensgerichte identificatietechnologieën aan te wenden om de nieuwe generatie fashionshoppers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.”

mobiel shoppen