• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Liu Jo wil Nederlandse vrouwenharten veroveren met jeanscollectie

Liu Jo wil Nederlandse vrouwenharten veroveren met jeanscollectie

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

“Amsterdam is één van de belangrijkste steden in Europa, onder andere dankzij de grote toestroom aan toeristen. Op het gebied van mode is de stad heel erg trendy, en we zijn dan ook erg trots dat we hier een flagshipstore hebben kunnen openen,” vertelt Liu Jo CEO Marco Marchi aan FashionUnited. Het is rustig in de meeste winkels op de P.C. Hooftstraat, maar niet op nummer 95. Speciaal voor de officiële opening van de nieuwe Liu Jo winkel is een zwarte loper uitgerold, en binnen in de brandstore zijn ongeveer 30 gasten de collectie van het Italiaanse modemerk al aan het bewonderen. Het is de vijfde Liu Jo monobrand store in Nederland, en volgens CEO en mede-oprichter Marco Marchi is het een belangrijke gebeurtenis voor het merk.

Nieuwe winkel Liu Jo in Amsterdam: de ingang naar Scandinavië?

De opening van de nieuwste Liu Jo winkel past binnen de strategie die het modebedrijf hanteert: verder uitbreiden in Europa. Het bedrijf heeft op dit continent meer dan 6.300 verkooppunten, waarvan 170 monobrand stores, en Marchi ziet genoeg mogelijkheden om in Europa verder uit te breiden. “Europa is één van de rijkste gebieden ter wereld, dus we willen hier zeker verder groeien. Toen mijn broer Vannis en ik ons bedrijf in 1995 hadden opgericht, lag de nadruk vooral op Zuid-Europa, omdat we dicht bij huis wilden beginnen. Nu is het tijd om verder naar het noorden uit te breiden,” legt Marchi uit. Volgens marketing directeur Cristiano Sturniolo is de uitbreiding in Nederland een goede ingang naar onder andere Scandinavië. In totaal heeft het merk in Noorwegen en Finland slechts drie verkooppunten.

Dat Liu Jo nu een nieuwe winkel heeft geopend in Nederland, is volgens Marchi gebeurd omdat het bedrijf hier goed presteert. Veel tijd om daar verder op in te gaan heeft hij niet, maar dat drie van deze winkels in het afgelopen jaar open zijn gegaan, zegt volgens Marchi al genoeg. Maar wat maakt de Nederlandse markt nu zo geschikt voor het merk? “De Nederlandse markt is vrij sportief en casual, en Nederlandse vrouwen dragen graag jeans,” vat Sturniolo samen. Dat dit inderdaad het geval is, blijkt wel uit de lange rij vrouwen die in de rij staan voor het Liu Jo Custom Station waar spijkerbroeken kunnen worden versierd met siersteentjes en studs.

De gedachte achter de winkels van Liu Jo is overal hetzelfde

Bij het selecteren van locaties voor nieuwe monobrand stores, speelt de wijk van het pand volgens Sturniolo een belangrijke rol. Toen het bedrijf in 2012 de eerste stap in de Nederlandse markt zette, werd gekozen voor een winkel in Maastricht omdat daar een mooi pand beschikbaar was. Het bedrijf heeft destijds ook overwogen de eerste winkel in Amsterdam te openen, maar hier uiteindelijk vanaf gezien omdat er geen geschikte ruimte was gevonden. Sturniolo is dan ook blij dat Liu Jo nu eindelijk een eigen plek heeft in de meest chique winkelstraat van de lage landen. De flagshipstore in Amsterdam, die een verkoopoppervlakte van 122 vierkante meter heeft, is volgens Sturniolo ingericht in de stijl die in alle Liu Jo winkels wordt gehanteerd: “Het interieur van onze winkels moet een combinatie zijn van luxe en minimalisme. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in het gebruik van metallic meubelstukken en veel witte invloeden.”

Nieuwe winkels en een webshop in zes talen moeten Liu Jo internationaler maken

Hoe de toekomst van Liu Jo eruitziet, kan Sturniolo in een paar woorden benoemen: “We hopen dat Liu Jo nog internationaler wordt.” De webshop van het merk speelt hierin een grote rol. De webshop van het merk, die momenteel verantwoordelijk is voor 2 procent van de totale omzet van het bedrijf, is volgens Liu Jo´s marketing directeur het platform bij uitstek om het merk ook in nieuwe markten op de kaart te zetten. De webshop is al beschikbaar in het Italiaans, Engels, Frans, Duits en Russisch, en volgend jaar zal daar ook een Spaanse versie bij komen. Maar ook het openen van nieuwe winkels blijft een belangrijk punt voor Liu Jo. Ook wat betreft Nederland is Sturniolo ambitieus: “We hopen dat de nieuwe winkels die we hebben geopend zullen zorgen voor meer naamsbekendheid, en we hopen uiteindelijk ook winkels te openen in steden als Den Haag, Arnhem, Haarlem, Utrecht en Amstelveen.”

Liu Jo verkoopt kleding, accessoires en schoenen voor dames, heren en kinderen. In de brandstore in Amsterdam kunnen klanten terecht voor Liu Jo, Liu Jo Jeans, accessoires, schoenen en parfum voor dames. In totaal heeft het merk in Nederland meer dan 80 verkooppunten. Wereldwijd heeft het merk verkooppunten in onder andere China, Groot-Brittannië en Italië.


LIU JO
liu jo jeans