• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Martijn Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen"

Martijn Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen"

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Hoe het gaat met Oger? Heel goed. De afgelopen drie jaar waren hun beste jaren ooit. Het pakkenbedrijf had een hoge omzet, de voorraden waren netjes, er is geen lening meer bij de bank. “Maar over cijfers gaan we het niet hebben,” zegt eigenaar van Oger Martijn Lusink tegen FashionUnited. “We zijn een familiebedrijf, continuïteit is belangrijker dan winst. De volgende generatie moet er ook nog plezier van hebben.”

Waar we het dan wel over gaan hebben? Over het laatste label van Oger; Oger by Atelier Munro, een fris customized label bedacht door de broers Martijn en Sander Lusink in samenwerking met Atelier Munro.

De allerbeste in hun vak

Onder een private label werkt Oger al tien jaar samen met Atelier Munro, pakkenproducent voor de grootste multi-brand retailers in Europa en Noord-Amerika. En dat is niet voor niets. Martijn Lusink: “Munro heeft de beste prijskwaliteitverhouding. Zij zijn gewoon de allerbeste in hun vak. Door met hun samen te werken kunnen we custom-made-pakken aanbieden voor 398 euro. Munro beschikt over een enorme hoeveelheid stofvoorraad. De pakken kunnen na de order direct gesneden worden. Zo hoeven wij nooit nee te verkopen. We merken nu al dat we daardoor ontzettend hard groeien.”

Voordat er echt te hard gegroeid wordt, opent het pakkenmerk eerst één stand-alone-store. Anders dan de Oger-winkels ligt Oger by Atelier Munro niet op een A-locatie maar is het gevestigd op de Honthorststraat, om de hoek van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. “De winkels hoeven niet meer op een drukke locatie te zitten om mensen aan te trekken”, vertelt Lusink. “We kijken vanuit de winkel uit op Louis Vouiton en Prada, maar betalen één zesde van de huur. Nikkie Plessen zit met haar kantoor pal tegenover ons. We noemen het Little Soho, je kunt hier ook gewoon nog parkeren.”

Nieuwe generatie pakkenkopers

Dat de keus voor deze locatie een slimme zet was, is al merkbaar. Lusink: “De verkoop gaat goed, er worden nieuwe klanten aangeboord. “Van nieuwe jonge carrièremakers tot aan creatievelingen die graag een handgemaakt- en ge-customized pak willen kopen, het publiek is heel gevarieerd. Dit is een heel nieuwe generatie pakkopers, die ook anders winkelt. Ze willen een laagdrempelige winkel maar hebben wel graag een pak helemaal naar eigen smaak en het liefst binnen twee á drie weken geleverd. Dat kan bij ons.”

Het vervolgplan is om Oger by Atelier Munro in alle Oger-filialen als shop-in-shop te presenteren. Een voorzichtige zet, geeft Lusink toe: “We gaan vrij conservatief ondernemen. We willen kijken of het aanslaat en dan pas meer stand-alone-stores openen. In Amsterdam wisten we al dat dit concept kon aanslaan, het bereik is groter, er is veel vraag naar maatwerk. In het voorjaar van 2018 gaan onze shop-in-shop-winkels in Rotterdam, Den Haag en Antwerpen open en dan merken we hoe Oger by Atelier Munro ontvangen wordt.”

Ondertussen is het familiebedrijf ook bezig een online module op te richten, waarin de klant zijn eigen maatgegevens verzameld en aankopen opslaat. De klant kan dan met een druk op de knop een shirt, das, polo, sneaker, maatpak en zelfs een jeans naar eigen wens en maat bestellen. Deze app zal in januari 2018 worden gelanceerd. Lusink: “De meeste mensen denken bij de woorden Oger en customizen aan hoge bedragen en lange levertijden. Daar willen we vanaf. Een shirt kost bij ons 78 euro en we leveren vaak binnen twee weken.”

Beeld: Oger by Atelier Munro

familiebedrijf
MAATPAKKEN
Martijn Lusink
OGER
Oger by Atelier Munro