• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Meer webwinkels dan fysieke winkels aan het eind van het jaar

Meer webwinkels dan fysieke winkels aan het eind van het jaar

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Aan het eind van dit jaar zal het aantal online winkels groter zijn dan het aantal fysieke winkels. Inmiddels telt Nederland zo’n 100.000 online ondernemers, tegenover 95.000 fysieke winkels. Het meeste aandeel gaat op aan grote webwinkels als Bol.com, Thuisbezorgd.nl en Booking.com. Dat meldt de Volkskrant.

Kenners verwachten dat het aantal webwinkels in 2015 zal stijgen tot boven de 95.000 winkels. “Bij het huidige groeitempo houden we er rekening mee dat er nog dit jaar meer webshops zijn dan fysieke winkels,” licht Floris van der Veen van Casengo toe. Casengo is het bedrijf dat jaarlijks een Webwinkel Monitor uitbrengt. Thuiswinkel.org houdt het echter nog op ruim 50.000 online winkels, waarbij alleen gekeken is naar de KvK-inschrijvingen. Kleine webwinkels die bij fysieke winkels horen worden ook niet meegeteld, maar inclusief die winkels ziet Thuiswinkel.org eveneens een omslag in 2015.

Het beeld van leeglopende winkelstraten wordt bevestigd door het grote aantal nieuwkomers op de online markt. Steeds meer klanten kiezen vaker voor een aanschaf online; of het nu gaat om schoenen, boeken of elektronica. De omzet blijft overigens nog wel achter bij die van de winkelstraat; volgens het GFK geven Nederlanders slechts 16 procent van hun bestedingen aan kleding online uit.

Voor nieuwkomers op de online markt is het overigens niet eenvoudig om ook voet aan de grond te krijgen. “Je ziet dat er onderin de markt veel beweging is,” zegt Van Veen tegen de krant. “Er komen veel webshops bij, maar er haken ook heel veel weer af. Ze merken dat er nauwelijks iets te verdienen valt.” Dat is vooral te wijten aan de grote e-commercegiganten zoals Bol.com, Booking.com, Uber en AirBnB, die domineren in hun branches.

Webwinkels