Mevrouw Bouwers: inspiratie voor Amsterdamse mode- en interieurliefhebbers
bezig met laden...
Na 25 jaar werkzaam te zijn geweest in het kappersvak, gooide de 49-jarige Lita Bouwers in 2007 het roer om. De uit Drenthe afkomstige onderneemster opende in dat jaar Het Magazijn: een winkel waar mode, interieur en accessoires van merken als Fred de la Bretoniere, Ilja Visser en Noosa samenkomen. Na een aantal jaar kreeg het Magazijn een tweede vestiging in Haren. Inmiddels is het acht jaar later en heeft Bouwers haar droom om een winkel in Amsterdam te openen waargemaakt: “Als je alleen maar blijft dromen gebeurt er niets. Soms moet je besluiten gewoon te gaan voor wat je wilt.”
Het industrieel aandoende pand aan de Stadhouderskade waarin Mevrouw Bouwers sinds juni is gevestigd loopt verrassend ver door naar achteren en is tijdens de officiële opening gevuld met mensen die, al etend en drinkend, met elkaar praten en de nieuwste collectie in de winkel bewonderen. Ondertussen draait de DJ instrumentale dansnummers die het goed doen als achtergrondmuziek. Bouwers, gekleed in een zwarte pantalon met smalle pijpen en daarop een smetteloos witte blouse en een lang zwart vest, loopt rond om er zeker van te zijn dat haar gasten het naar hun zin hebben en maakt hier en daar een praatje.
Van Drenthe naar Amsterdam met Mevrouw Bouwers
“Het Magazijn heeft het altijd goed gedaan, en daarom wilde ik graag verder uitbreiden. Voor mijn laatste winkel heb ik gekozen om me in Amsterdam te vestigen omdat ik in Drenthe en Groningen mijn creatieve ei niet volledig kwijt kon. Qua mode zijn mensen in het noorden toch wat terughoudend. Merken als Noosa en Ugg Australia doen het daar heel goed, maar ik hoopte dat in Amsterdam ook merken die wat trendier zijn zouden aanslaan,” vertelt Bouwers over haar keuze om zich met haar nieuwste winkel in de hoofdstad te vestigen.
Bouwers verhuisde in februari al naar Amsterdam, en in de maanden die volgden was ze druk met het zoeken naar een geschikte locatie voor haar winkel. Al snel viel de keuze op de Stadhouderskade, omdat de straat levendig is maar geen winkelstraat waar je struikelt over mode- en interieurzaken. De winkel in Haaren is inmiddels verkocht zodat Bouwers zich kan focussen op Mevrouw Bouwers.
Winkelen als beleving in een experience store
Voor inspiratie en inkoop reist Bouwers regelmatig naar landen als Denemarken en Zweden, maar ook in Amsterdam kan ze genoeg inspiratie opdoen. In al haar winkels komt duidelijk naar voren wat Bouwers zelf mooi vindt, omdat ze zich hier sterk door laat leiden bij de inkoop en inrichting. Bouwers omschrijft haar eigen stijl als ‘stoer, vrouwelijk en clean’. Haar favoriete modemerken zijn Dagmar en Carin Wester.
Wie in de winkel om zich heen kijkt, ziet veel winterse mantels en basic shirts in onder andere zwart, wit en camel die goed passen binnen het interieur van de winkel waarin zwart en grijs de overhand hebben. Dat interieur en winkelaanbod in elkaar overlopen is natuurlijk geen toeval, want Mevrouw Bouwers is een experience store waar de beleving minstens zo belangrijk is als de producten die er te koop zijn. In de nabije toekomst hoopt Bouwers ook een horecagelegenheid aan de winkel toe te voegen zodat een bezoekje aan Mevrouw Bouwers een nog leukere ervaring wordt. Daarnaast heeft Bouwers vanaf september een shop-in-shop met kinderkleding van de Amsterdamse winkel Broer & Zus in haar experience store. “Ik vind het belangrijk dat de winkel laagdrempelig is zodat iedereen zich welkom voelt om binnen te stappen en zich te laten inspireren. Als er een horecagelegenheid bij de winkel komt, hoop ik dat mensen hier zelfs komen om te werken of lekker tot rust te komen,” aldus Bouwers.
Bouwers is zichtbaar trots op haar nieuwe winkel. “De kracht van Mevrouw Bouwers ligt niet per definitie in de merken die we verkopen, want de meeste merken zijn ook elders te koop. Wat de winkel uniek maakt is de combinatie van deze merken zodat klanten echt geïnspireerd kunnen raken.”