Modemerk Rock & Royal lanceert nieuw inkoopsysteem
bezig met laden...
Valt de verkoop van een bepaald merk tegen? Dan zit je ermee. Onzin, zegt kledingmerk Rock & Royal. Het modemerk pakt het anders aan en lanceert een nieuw inkoopsysteem: als de verkoop tegenvalt, nemen ze de overige goederen gewoon weer terug.
Het nieuwe orderconcept van Rock & Royal werkt als volgt: per maand worden er 15 verschillende items (7 stuks per item) geleverd, variërend van maat S tot en met XXL. De retailer heeft zeker 90 dagen om de collectie te verkopen. Is er na drie maanden minder dan 65 procent verkocht? Dan neemt Royal & Rock de goederen gewoon weer terug.
“Het is best een lastige tijd voor inkopers en leveranciers,” zegt eigenaar Nick Braakhekke, “Maar je moet wel met ‘een goed verhaal' in de markt staan. Daarom hebben we dit systeem ontwikkeld. We wilden het onszelf en onze klanten gemakkelijk maken.”
Rock & Royal: ‘Geld verdienen doen we samen’
De retailers kopen een vast pakket aan items per maand, wat in totaal 3 tot 4 vierkante meter winkeloppervlakte in beslag zal nemen. Als de items na 90 dagen nog niet verkocht zijn, worden de items in overleg teruggenomen. Braakhekke: “De kredietverstrekker gaat na 90 dagen achter z’n geld aan. Items die niet verkopen, halen we terug in overleg. En retailers hoeven niet meer benauwd te zijn voor de factuur. Geld verdienen doen we samen.”
Het concept van het nieuwe inkoopsysteem is niet over een nacht ijs gegaan. “We hebben lang nagedacht ‘moeten we dit wel doen?’ Maar met een selecte groep is dit goed te doen,” aldus Braakhekke. “Op deze manier is het een win-winsysteem.” Klanten zijn soms erg voorzichtig als het om inkopen gaat, vertelt hij. “Maar wij merken; als je een goede presentatie hebt, dan heb je altijd doorverkoop.” Ook is er nagedacht over de hoeveelheid items per maand. “In januari is er minder verkoop door de sale, dus dan leveren wij bijvoorbeeld maar 60 items. Daarna gaan we opbouwen; in februari naar 70 stuks, in april naar 100 en in mei leveren we 120 stuks. Zo leveren we in totaal zo’n 500 items per seizoen.” De retailprijzen lopen uiteen van 25 tot 50 euro voor een top, tot 90 euro voor een jeans en 100 tot 130 euro voor een jurkje.
Nieuw inkoopsysteem van Royal & Rock
Rock & Royal is sinds begin 2014 op de markt en werd opgericht door Bart Terhorst en Nick Braakhekke. Terhorst had 17 jaar een eigen kledingzaak in Winterswijk en Braakhekke werkte bij zijn grootste lokale concurrent. Met hun eigen geld financierden ze hun eerste collectie, die meteen aansloeg bij vrouwelijke klanten. Braakhekke: ‘We richten ons op vrouwen van 25 jaar en ouder, jonge moeder, die soms hip willen zijn en soms weer iets comfortabels aan willen trekken.”
Naar eigen zeggen verkocht het duo in het eerste jaar 100.000 kledingstukken. “De totale productie per collectie is gegroeid van 9.000 stuks naar 18.000 stuks. Over 2014 was onze omzet 520.000 euro. Voor dit jaar hebben we 1,8 miljoen geprognosticeerd en voor volgend jaar 4,3 miljoen met een nettoresultaat van respectievelijk 8,6 procent en 15 procent van de omzet,” zegt Terhorst tegen Trendytwente.nl. De prijzen zijn inmiddels iets verhoogd. “Eerst zaten we aan de onderkant van de markt, maar nu schuiven we op naar het middensegment,” vertelt Braakhekke aan FashionUnited.
Na hun aanwezigheid op de Modefabriek ging het de laatste maanden hard met het merk. Braakhekke: “We hadden het afgelopen seizoen 68 klanten, en groeien in het aankomende seizoen door naar 85 klanten.” Een ander succes was actrice Yasmine Sendar, die haar eigen kledinglijn ontwikkelde bij Rock & Royal, wat eveneens voor veel media-aandacht zorgde. Momenteel worden er gesprekken gevoerd over een vervolg van de samenwerking. Als het aan Royal & Rock ligt, krijgt het zeker een vervolg. “We zijn er sinds de lancering wel enigszins lomp ingeknald,” blikt Braakhekke terug op de afgelopen anderhalf jaar. “Maar nu willen we door.”