Nederlanders shoppen online voor 16 miljard euro in 2015
bezig met laden...
In 2015 hebben Nederlandse consumenten ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaalbedrag van 16,07 miljard euro. Daarmee zijn de online bestedingen met 16,1 procent gegroeid. De online aankopen stegen met 17,4 ten opzichte van een jaar geleden. Dat meldt Thuiswinkel.nl.
Er werd vooral meer mode, speelgoed en eten gekocht. Nederlandse consumenten gaven in totaal ruim 8,41 miljard uit aan een aankoop in deze productcategorieën, dat komt neer op een stijging van 21,9 procent. Reizen en eventtickets gingen ook goed, daar werd een stijging van 10,3 procent gerapporteerd.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2015. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 95 miljard euro in 2015 (berekening op basis van CBS-cijfers), dan bedraagt het online aandeel van 8,41 miljard inmiddels 8,9 procent (was 7,6 procent in 2014). De opkrabbelende cijfers in de detailhandel ( een stijging van 2,2 procent) in 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”
Voor het eerst sinds jaren is er ook een groei te zien in het totale uitgavenpatroon van de Nederlandse consument, dankzij de groei van het online kanaal. De absolute online aankopen liggen hoger dan de bestedingen. Er werd in 2015 17,4 procent meer online gekocht, in totaal 142,14 miljoen aankopen. Dat betekent dat er per aankoop minder uitgegeven wordt. Gemiddeld rekende een consument 113,04 euro af en dat is 1 procent lager dan in 2014. De online aankoop van producten steeg met 16,1 procent, terwijl de online aankoop van een dienst met 22,2 procent groeide.