• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Niet alle webwinkels even goed beveiligd

Niet alle webwinkels even goed beveiligd

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

De omzet uit webwinkels groeit. Met name webwinkels die kleding verkopen doen het goed volgens het CBS. Des te meer het belangrijk is dat de betaalgegevens van een klant die via een webwinkel koopt, veilig zijn. En dat is niet altijd het geval constateert Telefoonboek.nl.

Teloonboek.nl deed onderzoek naar de veiligheid van webwinkels die bij hen geregistreerd staan. Van de 7.069 bedrijven in de categorie kleding met een werkende website, blijken slechts 2.536 organisaties (35,9 procent) in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Daarmee zijn 4.533 websites niet in het bezit van een SSL-certificaat, wat neerkomt op 64,1 procent.

SSL is een beveiligingsprotocol waardoor er tussen twee computers een beveiligde verbinding kan ontstaan. Hierbij gaat het meestal om de computer van een bedrijf en die van een bezoeker. Wanneer een website niet in het bezit is van een SSL-certificaat, kan deze niet de garantie geven dat de gedeelde gegevens veilig zijn en zijn deze gevoelig voor hackers. Wel is het mogelijk dat het gedeelte waar persoons- en betaalgegevens worden ingevoerd zich achter een beveiligde verbinding bevindt. Het gaat hier dan om de zogenaamde check-out- of kassapagina op websites.

Bezoekers van een webwinkel kunnen de veiligheid zelf snel nagaan. Wanneer de website naast de URL voorzien is van een hangslotje en de URL begint met de letters ‘https’ is er sprake van een beveiligde verbinding. Wordt er echter geen hangslotje getoond en begint de URL met de letters ‘http’ dan is de website niet in het bezit van een SSL-certificaat. Bij deze websites kan de online privacy en beveiliging van ingevoerde gegevens niet gegarandeerd worden. En dat kan potentiële klanten afschrikken.

Lees ook: Webwinkels zetten 23 procent meer om dan het jaar ervoor

betaalverkeer
Telefoonboek.nl
Webwinkels