• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nieuw online tool Cosh! denkt ook aan Nederland

Nieuw online tool Cosh! denkt ook aan Nederland

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Cosh! is het geesteskind van Niki de Schryver. De Belgische onderneemster wil met het nieuwe platform de consument helpen duurzaam te winkelen. Cosh! werd afgelopen september officieel gelanceerd en telt inmiddels 38 aangesloten retailers in Vlaanderen en Brussel, zo meldt de oprichtster aan FashionUnited. Ook is Cosh! onlangs genomineerd voor de Belgische ondernemersprijs De Bertjes. De winnaar wordt vrijdag uitgeroepen. In het kader van de Week van de Belgische mode bellen we met De Schryver over de laatste ontwikkelingen.

Hoe het werkt? Cosh! is een online platform gericht op de consument die duurzaam wil winkelen. Via het Conscious Shopping platform kunnen consumenten zien welke retailers duurzame merken voeren en worden de manier waarop deze merken duurzaam of circulair zijn inzichtelijk gemaakt. De gebruiker kan op het platform zoeken naar allerlei soorten ethische, duurzame mode-items. Cosh! informeert de gebruiker over de duurzaamheidskenmerken van de geregistreerde merken. Mocht je bijvoorbeeld op zoek zijn naar een Fair Trade broek, dan kun je dit invoeren op het platform en krijg je precies te zien waar je deze kunt kopen. Cosh! produceert een kaart met daarop de route naar de verschillende winkels die hebben wat je zoekt. Het is ook mogelijk om op stijl of prijsklasse te zoeken, dus is er wat voor ieders stijl en budget. Dat bespaart behoorlijk wat tijd. “Cosh! vereenvoudigt de zoektocht van de consument,” aldus De Schryver.

Cosh! (een samensmelting van de woorden ‘conscious’ en ‘shopping’) begon in eerste instantie met een lijst van prospectieve duurzame merken die in zowel België als Nederland beschikbaar zijn. De Schryver benadert vervolgens retailers die deze merken voeren om zich aan te sluiten bij het platform. Voor retailers levert dit mogelijk nieuwe klanten op die hen zonder de hulp van Cosh! wellicht niet hadden gevonden. Wil een retailer zich aansluiten, dan moeten zij een abonnement afsluiten. De abonnementen vormen de bron van inkomsten van het platform. Vervolgens kiest de retailer drie tot zeven door hem gevoerde duurzame merken die vervolgens door Cosh! worden gescreend op duurzaamheid. Alle bevindingen worden vervolgens eerlijk en open op het platform gedeeld, dus ook eventuele verbeterpunten. Op deze manier wijst Cosh! retailers de weg naar een duurzamer assortiment en kunnen shoppers gericht zoeken. De communicatie over de desbetreffende merken loopt dus via Cosh! en de winkel plukt hier de vruchten van.

Het aantal retailers dat sinds de lancering in september deelneemt is opgelopen van 26 naar 38 en De Schryver verwacht binnen korte termijn nog een aantal nieuwe namen, zo vertelt ze. “Er zijn ook boetieks die ons benaderen. Zij vinden ons voornamelijk door sociale media zoals Instagram en via publicaties in de media. We merken dat de retailers die zich aanmelden echt enthousiast zijn over het initiatief en graag duurzaam willen handelen, maar het is lang niet zo gemakkelijk voor consumenten, en ook voor de Schryver zelf, om merken te vinden die volledig transparant zijn over hun toeleveringsketens,” merkt De Schryver op.

Veel werk aan de winkel

De Schryver heeft momenteel haar handen vol aan onderzoek naar merken en het bouwen van een ‘dedicated community’ van aangesloten winkels. Na een subsidie van 100.000 euro van Vlaanderen Circulair in 2018 kreeg Cosh! ook een subsidie van de Stad Antwerpen. “Wij verschillen van andere soortgelijke diensten omdat wij niet kiezen voor “affiliate marketing”, waarbij een platform betaald wordt op basis van commissie van de door haar gepromote merken. Het is een bewuste keuze zodat onze focus op aantoonbare en waarheidsgetrouwe duurzaamheid niet vertroebeld wordt door een andere bron van inkomsten,” verklaart De Schryver.

“We kunnen break-even draaien in België en het doel is dus ook om een met een dedicated community een stabiele basis te vormen voor de Belgische markt. Pas dan kan ik me gaan focussen op Nederland. In Nederland is er nog meer potentieel dan in België, en veel van de hier reeds gescreende merken worden ook bij pionierende boetieks in Nederland verkocht. We kijken ernaar uit hen te verwelkomen op Cosh!”

Fysieke winkel blijft populair

Met het businessmodel stimuleert Cosh! dus niet alleen duurzame merken, maar ook fysieke multibrandretailers (zelfstandige detaillisten). De Belgische consument koopt het liefst in de fysieke winkel, zo gaf 76 procent van de 799 respondenten van een marktonderzoek van Cosh! aan. Daarbij is fysiek winkelen een duurzamere keus, meldt De Schryver, want de ecologische footprint naar de winkels is kleiner, er zijn geen milieuonvriendelijke retourverzendingen van bestellingen mee gemoeid, en de focus op kleinere, lokaal geproduceerde, al dan niet uit lokale reststromen vervaardigd, levert ook een positieve bijdrage aan het milieu. “Als een consument een positieve winkelervaring heeft, alsook persoonlijke service door in verbinding te gaan met de retailer, zal dit zijn affiniteit en liefde voor de aankoop vergroten, wat de relatie met en de levensduur van het product verlengt,” voegt De Schryver toe.

Het webteam van Cosh! meet en analyseert hoe vaak retailpunten op Cosh! worden bekeken, alsmede hoe vaak ze aan een winkelroute werden toegevoegd. Hoewel tot op heden moeilijk is te meten wat het echte aankoop- of omzeteffect is van een abonnement op Cosh! op fysieke retailers is, heeft De Schryver wel positieve reacties gekregen. Zo meldde een paar ontwerpers van het Belgische designercollectief Edo al dat er al diverse nieuwe klanten waren binnengekomen via het platform.

Een impact maken

Wat de toekomst van Cosh! betreft is De Schryver ambitieus maar ook bescheiden. “Ik wil niet zeggen dat ik de wereld ga veroveren. Op dit moment is Cosh! precies wat de consument op dit ogenblik vraagt en dat is waar ik me op wil concentreren.”

”Uiteindelijk wil ik een impact maken op de industrie. Stel dat ineens 10 procent van de Belgen duurzaam zou gaan shoppen, dan zou dat zo’n enorme impact hebben op de modebranche,” aldus De Schryver. De Vlamingse consument besteedt gemiddeld 78 euro per maand aan kleding, blijkt uit een onderzoek van iVox. De Schryver vermoedt dat het gemiddelde bij potentiële duurzame shoppers iets hoger ligt, “vooral omdat mensen die daarin geïnteresseerd zijn vaak hoger opgeleid zijn en daardoor waarschijnlijk een hoger bestedingsbudget hebben,” speculeert zij. “Bedenk hoeveel die markt zou opleveren als meer mensen ethisch en duurzaam zouden winkelen; meer geld, meer eerlijke banen binnen en buiten Europa. Dat zou wel heel mooi zijn.”

Tot de aangesloten retailers behoren onder meer Tenue Préfereée in Leuven, Eco Collective in Antwerpen, SuperGoods in Mechelen, Gent en Antwerpen, en Just Hazel Feelgoodstore in Gent.

De Schryver heeft een achtergrond in duurzame mode. Zij werkte lange tijd voor modeontwerper Bruno Pieters en zijn eerlijke sublabel Honest by.

Foto’s: Cosh!

Cosh!
Duurzaamheid
Niki de Schryver