• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Nieuwe strategie succesvol voor de Bijenkorf

Nieuwe strategie succesvol voor de Bijenkorf

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het was een schok toen de Bijenkorf in 2013 bekend maakte vijf van de twaalf vestigingen te gaan sluiten. De focus moest naar de rijke klant die gaat voor luxe; de premium experience strategie werd het uitgangspunt. En nu andere retailers als Mexx, Schoenenreus, de Etam Groep ten onder gaan, behaalt Bijenkorf een positief resultaat. “Van die strategie plukken wij nu al de vruchten”, zegt de Nederlandse topman Giovanni Colauto tegen het Financieele Dagblad.

In het afgelopen boekjaar zag het warenhuis de omzet met 6 procent toenemen tot 572 miljoen euro (inclusief concessies). Met het meerekenen van de gesloten filialen daalde de omzet met 1,8 procent. “Dat betekent dat de omzet van die filialen voor het grootste deel al gecompenseerd wordt door verkopen online en de verkopen in onze andere filialen,” licht Colauto toe in de krant. De investeringen gingen van 6 miljoen omhoog naar 25 miljoen euro, waarbij de nettowinst toe nam tot 11 miljoen euro.

Toch ziet de CFO van de Bijenkorf nog steeds veel ruimte voor betering. De warenhuizen in Amsterdam en Utrecht krijgen een fikse opknapbeurt en in het voorjaar van 2016 zullen de vestigingen in Den Bosch, Breda en Groningen hun deuren sluiten. “Uiteindelijk is het ons doel om de verwachtingen van klanten steeds te overtreffen,” zegt Colauto. “Dat doen we met internationale merken zoals Louis Vuitton, Ted Baker en Kenzo, maar net zo goed met een Nederlands merk als LaDress.”

De Bijenkorf gaat het komende jaar inzetten op de integratie tussen online en offline verkopen, onder meer door medewerkers uit te rusten met tablets. “Zo kunnen ze klanten nog beter van dienst zijn. Het scheelt procenten omzet, dus gaan we dat overal invoeren.” Om het serviceniveau op te krikken wordt er 1 miljoen euro geïnvesteerd in het opleiden van personeel. Het warenhuis heeft daarvoor iemand aangenomen die afkomstig is van Louis Vuitton.

De Bijenkorf