Wie duurzaamheid belangrijk vindt, zou vaker producten online moeten kopen. Een studie van het Deutsches Clean Tech Institut (DCTI) heeft namelijk uitgewezen dat bestellingen in een webshop minder CO2 uitstoot genereren dan aankopen die worden gedaan in een fysieke winkel, zelfs wanneer rekening wordt gehouden met eventuele retourzendingen.

Webwinkels kunnen in één keer een grote hoeveelheid producten vervoeren, wat minder uitstoot oplevert dan wanneer klanten allemaal zelf naar een winkel toe zouden rijden voor een aankoop. Toch is het verschil tussen online winkelen en fysiek winkelen niet voor alle productcategorieën even groot. Wanneer het grote artikelen zoals meubels betreft, is het verschil tussen het laten afleveren door een webshop of het ophalen in de winkel minder groot.

Het DCTI heeft voor het onderzoek samengewerkt met het Duitse postorderbedrijf Otto en met het logistieke bedrijf Hermes. Het instituut heeft 1.000 klanten van online en offline retailers onder andere ondervraagd over hun koopgedrag en de redenen waarom zij producten online of juist in een fysieke winkel aanschaffen.

“Het was voor ons heel erg belangrijk om transparant te zijn over de impact van CO2, en om vooroordelen met feiten te onderbouwen of juist tegen te spreken,” vertelde Hanjo Schneider, hoofd van de afdeling Service van de Otto Group, op de website van het Duitse bezorgbedrijf Hermes. Philip Wolff, CEO van het DCTI zei het volgende: “Deze studie zal het thema onder de aandacht brengen en hopelijk verder onderzoek op dit gebied stimuleren.”

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN