• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Outletcentra zitten in de lift

Retail

Outletcentra zitten in de lift

Door Anne Buis

29 jan. 2015

De grote outlet centra in Nederland zijn in trek. Zo heeft Rosada Fashion Outlet in Roosendaal een bijzonder goed jaar achter de rug, meldt het bedrijf. Het outlet centrum zag de omzet met maar liefst 14 procent stijgen. En voor het komende jaar liggen er genoeg plannen om nog meer outlet centra in Nederland te openen.

Rosada Fashion Outlet zag in 2014 de omzet met 14 procent stijgen ten opzichte van 2013. Volgens het outletcentrum is dat vooral te danken aan het stijgende aantal bezoekers; er kwam maar liefst 10 procent meer bezoekers naar Roosendaal. Ook stegen de uitgaven van de bezoeker per bezoek. Jaar op jaar stijgen de omzet en het aantal bezoekers en daarmee is het outletcentrum een van de meest succesvolste winkelcentrum van Nederland. Momenteel heeft Rosada 15.000 vierkante meter winkeloppervlakte en 80 winkelpanden. Bijna alle panden zijn verhuurd; het bezettingspercentage bedraagt 96 procent. Zo zijn onder andere merken als Esprit, Suitsupply, Jeans Centre en Desigual vertegenwoordigd. Het succes van het winkelcentrum resulteert ook in uitbreiding, zo werd vorig jaar al aangekondigd. Dit jaar start ‘de tweede fase’: de bouw van 45 extra winkelpanden, waarmee de verkoopoppervlakte met ruim de helft wordt vergroot. De vraag om extra winkeloppervlakte komt vooral vanuit de merken, maar ook vanuit de regionale economie waarin Rosada een belangrijke pijler vormt.

Assen bouwt nieuw outletcentrum bij TT-circuit

Het succes van outletcentra smaakt natuurlijk naar meer. De gemeente Assen maakte woensdag bekend samen met een groep investeerders een outletcentrum op te zetten in Assen-Zuid. Het centrum wordt gebouwd aan de noordkant van het TT-circuit, in de zogeheten ‘Toeristisch Recreatieve Zone Assen-Zuid’ ter hoogte van het Verkeerspark. Verwacht wordt dat er zo’n 10.000 bezoekers per week op af zullen komen. Er wordt gerekend op 1,5 miljoen bezoekers per jaar, zowel binnenlandse als buitenlandse bezoekers. Zoals meerdere factory outlet centers krijgt ook dit centrum de uitstraling van een oud-Hollands vestingstadje. "Hoe het precies eruit komt te zien is nog geheim. Maar het wordt heel mooi," laten de investeerders aan Dagblad van het Noorden weten. Het eerste gedeelte van het complex moet in 2017 af zijn en heeft dan 90 winkels op een oppervlakte van zo’n 15.000 vierkante meter. In totaal is er straks ruimte voor 200 kledingwinkels, horeca en speelgelegenheid en moet het 400 tot 500 banen gaan opleveren. "Denk bijvoorbeeld aan een McDonald’s, Starbucks, een lunchroom en een pizzatent," legt investeerder Raymond Coronel uit.

Assen is beste locatie voor noordelijk outletcentrum

De Drentse hoofdstad is een weloverwogen keuze. Eerdere plannen om een outletcentrum in Zuidbroek te realiseren werden afgewezen voor de provincie Groningen. Vervolgens werd Winschoten als nieuwe locatie geopperd, maar die locatie verdween ook van de tekentafel toen Assen in beeld kwam. De omgeving rond het TT Circuit is heel aantrekkelijk vanwege de gunstige ligging aan de A28. Door de realisatie van de nieuwe afslag Assen-Zuid is de bereikbaarheid optimaal. De investeerders kwamen zelf bij de gemeente Assen. "We hebben de middelen om dit te doen en krijgen ook banken mee," laat investeerder Ben Kolff tijdens een perspresentatie weten. "In Noord-Nederland is niets. We wilden eerst naar Groningen, maar het heeft niet zo mogen zijn," zegt investeerder Ben Kolff in het Dagblad van het Noorden. Hij is eigenaar van McGregor Fashion Group en een van de grootste modeondernemers van Nederland. Achteraf niet zo slecht, meent Coronel. "Per saldo is deze plek veel beter dan Zuidbroek of Winschoten, waar we ooit een outlet wilden bouwen. Ik denk dat de kans van slagen in Assen heel erg groot is."

De realisatie van het outletcentrum ligt in handen van investeerder Revascom. Beide centra verkopen bekende A-merken als Gaastra Hugo Boos, Fossil en G-Star Raw. In het nieuwe outletcentrum in Assen zullen deze merken ook verkocht worden. De eerste merken die hun komst naar FOC Assen al hebben bevestigd zijn Gaastra, McGregor, Hugo Boss, Nike en Adidas.

Meer outletcentra in Nederland op komst

Nederland heeft momenteel drie outletcentra. In 2001 werd Bataviastad in Lelystad geopend, die voor 130 miljoen euro aan kleding verkoopt met 2,3 miljoen bezoekers per jaar. Designer Outlet in Roermond is de grootste van Nederland met een omzet van 450 miljoen euro en 4,3 miljoen bezoekers. In 2006 opende factory outlet centrum Rosada in Roosendaal. Het nieuwe centrum in Assen moet 1,5 miljoen bezoekers gaan trekken en er wordt gerekend op een omzet van 80 miljoen euro. De plannen om een outletcentrum in Winschoten te bouwen staan overigens 'nog recht overeind', laat directeur Harm de Vries van projectontwikkelaar VastGoud weten, maar daar is nog weinig over bekend.

In 2017 wordt naar verwachting de nieuwe outlet in Halfweg (Amsterdam) geopend. Ook wil de beheerder van Rosada in Roosendaal in 2018 een outletcentrum openen in Zevenaar.