Pasen zorgt voor topdrukte in de winkelstraten

Het paasweekend staat voor de deur. Een weekend vol eieren eten, zoeken en verven. En als we dat op maandagochtend achter de rug hebben, trekken we traditiegetrouw erop uit naar de woonboulevards. Maar in een aantal binnensteden openen steeds meer winkeliers hun winkel ook al op Eerste Paasdag om de toeristen en andere consumenten naar de winkelstraat te lokken. Is dat een verstandig besluit? Om dat te bepalen onderzoekt Bureau RMC, aan de hand van Citytraffic-data, hoe druk het vorig jaar met Pasen was in de winkelstraten.

Eerste paasdag vergelijkbaar met andere koopzondagen

Het paasweekend betekent vaak de opening van het toeristenseizoen. Daarnaast ziet RMC dat winkeliers in allerlei sectoren op het paasthema inspelen. Zo opende Hema vorige maand zelfs een heuse paasei-pop-upshop in de Negen Straatjes in Amsterdam. Meer in algemene zin was het vorig jaar in de Kalverstraat in het paasweekend 11 procent drukker dan gemiddeld in het voorjaar. Een forse stijging. Vrijdag en zaterdag waren de drukste dagen. Al enige jaren zijn in het centrum van Amsterdam op Eerste Paasdag veel winkels geopend, een trend die geleidelijk andere grote steden in Nederland bereikt. De drukte op paaszondag is vergelijkbaar met andere koopzondagen in die periode. Maar paasmaandag is vooral veel drukker dan een gemiddelde maandag, met een stijging van liefst 21 procent. Het lijkt erop dat de opening tijdens Pasen geen kannibalisatie veroorzaakt, maar voor meer mensen in de binnenstad zorgt.

Vorig jaar openden winkeliers op de Grote Marktstraat en in de Nieuwe Passage in Den Haag voor het eerst hun deuren op paaszondag. Het was niet meteen zo druk als andere zondagen in het voorjaar, maar zo’n 80 procent van de gewone zondagdrukte werd wel gehaald. Een knap resultaat voor de eerste opening op paaszondag en het toont aan dat bij consumenten en toeristen behoefte is op paaszondag te gaan winkelen. Iets verderop worden mensen naar het centrum van Den Haag getrokken met de traditionele paasmarkt op het Lange Voorhout. Door een goede combinatie van koopzondag met acties of evenementen te bieden, kan koopzondag op Eerste Paasdag in een paar jaar uitgroeien tot een drukke winkeldag.

Paasmaandag drukste dag van het jaar

De woonboulevards worden vooral op paasmaandag massaal bezocht. Dat het druk was, laat WOOON Leiderdorp zien, want daar steeg het bezoekersaantal op paasmaandag vorig jaar met 65 procent ten opzichte van een reguliere maandag in het voorjaar. Dat is zelfs 40 procent drukker dan een reguliere zaterdag in het voorjaar. Ook de Rijneke Boulevard in Zoeterwoude was in trek op Tweede Paasdag 2017. Het was daar maar liefst 80 procent drukker dan de gemiddelde zaterdag in het voorjaar (zie oranje staaf in grafiek). Het was dan ook de drukste dag van 2017. Ondanks dat veel Nederlanders juist niet naar de woonboulevards gaan vanwege de bekende drukte met het bijbehorende parkeerprobleem en lange rijen voor de kassa’s, blijkt het uit de cijfers traditioneel de dag om het interieur te verversen.

Pasen zorgt voor topdrukte in de winkelstraten

Pasen net zo druk als kerstdagen

Voor Pasen doen Nederlanders het liefst onze boodschappen vóór de paasdagen. In 2017 werd het vanaf week 8 iedere week drukker in de boodschappenwinkelgebieden. Met als hoogtepunt week 15, de week van Pasen. Dit was in de boodschappenwinkelgebieden zelfs de drukste week van het hele jaar! De drukte steeg het meeste op donderdagen en zaterdagen. De vrijdag is traditioneel een goede boodschappendag (17,3 procent weekaandeel) en dat aandeel blijft redelijk stabiel rondom Pasen. Dus ook voor de boodschappenwinkelgebieden verwacht RMC zeer drukke week dagen in aanloop naarPasen.

Pasen 2018 rustiger

De resultaten uit 2017 laten zien dat het paasweekend een zeer drukke periode kan zijn in de winkelstraten. Zowel in de binnenstad als bij de supermarkten en op de meubelboulevards. In de boodschappenwinkelgebieden was het zelfs de drukste week van het jaar en in de doelgerichte winkelgebieden is paasmaandag één van de drukste dagen in het jaar. Wat is de voorspelling voor Pasen 2018? RMC verwacht dat de drukte deze week iets achterblijft ten opzichte van 2017. De winkelstraten zijn al weken op rij rustiger dan vorig jaar (-2,7 procent). Daarnaast is de weersverwachting dat het redelijk koud wordt en dat de neerslagkans groot is voor het paasweekend. Uit eerder onderzoek is gebleken dat neerslag een belangrijke reden is om thuis te blijven. RMC verwacht dan ook niet dat het in 2018 net zo druk wordt als in het paasweekend van 2017, maar voor veel retailers zal het ongetwijfeld het drukste weekend van het eerste kwartaal worden.

Dit artikel is geschreven door Rixt de Jong consultant bij Bureau RMC . Al meer dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie van iedere winkel en elk winkelgebied.

Beeld: FashionUnited, grafiek RMC.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN