• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Platform modeveiling.nl na 'soft launch' klaar voor het grote publiek

Platform modeveiling.nl na 'soft launch' klaar voor het grote publiek

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Na een voorbereiding van anderhalf jaar ging B2C-platform modeveiling.nl in september 2017 live met een ‘soft launch’. De website werd na het aantrekken van Mud Jeans oprichter Tim van Looijen begin dit jaar voor het grote publiek gepresenteerd. Het platform wil zich naast het houden van online modeveilingen richten op het aanbieden van informatieve en creatieve content.

Een oplossing bieden voor de enorme overstock van Nederlandse retailers én een plek creëren waar consumenten merkkleding voor een lage prijs kunnen scoren, dat was het idealistische en zakelijk slimme idee van oprichter en algemeen directeur Bram van de Ven. Op de website bieden retailers uit het midden en hoge segment geheel anoniem en kosteloos hun onverkochte items aan, waardoor zij niet met een voorraad blijven zitten. Dat “levert alleen maar winnaars op: de consument krijgt een uniek mode-item waarvan hij of zij de prijs zelf bepaalt, ondernemers maken, zonder investering vooraf, het hele jaar door alsnog cash van overstock en bovendien sluiten we de cirkel door op een maatschappelijk verantwoorde en milieubewuste wijze het overstock probleem samen aan te pakken,” aldus Bram van de Ven aan FashionUnited.

Modeveiling wil oplossing bieden voor overstock Nederlandse retailers

Voor Nederlandse modeprofessionals klinkt de naam en het concept modeveiling waarschijnlijk bekend in de oren. Bram van de Ven en de aandeelhouders van het huidige Modeveiling BV kocht de activa van Modeveiling.nl BV van eigenaren Dyanne Beekman en Frans ten Berge in 2016. Het bedrijf van de imagostylist en de voormalig C&A topman zag in 2012 het licht. Na het aantrekken van drie bekende Volendamse artiesten (Nick en Simon en Jan Smit) stegen de bezoekersaantallen van de site binnen een mum van tijd. Volgens Beekman en ten Berge kon de site onder andere de enorme bezoekerspieken niet goed verwerken. Vanwege technische aanpassingen zetten zij de site een half jaar op zwart. Uiteindelijk bleek dat de administratie van het bedrijf niet op orde was en modeveiling.nl van Beekman en ten Berge ging in december 2014 failliet.

Van dat slechte imago wil van de Ven graag af: “We merken dat als we in gesprek zijn met retailers dat dat imago aan ons kleeft. Het is belangrijk dat iedereen weet dat we hier niets mee te maken hebben, we zijn een eigen bedrijf met eigen werknemers. De originele bv (Modeveiling.nl BV) is niet overgenomen. De curator heeft het faillissement (van Modeveiling.nl BV) na de overname van de activa verder afgewikkeld. Wij hebben dus helemaal niets met het oude modeveiling.nl of haar eigenaren te maken.”

Modeveiling.nl is gevestigd in Nieuwegein en heeft zes werknemers in dienst. Via de website leert FashionUnited dat er op het platform modemerken zoals Fabienne Chapot, Drykorn, Woolrich, Buddha to Buddha en Timberland worden verkocht. Over welke retailers zich hebben aangesloten, de bezoekersaantallen en de omzet wil modeveiling.nl (nog) niets prijsgeven.

Beeld: modeveiling.nl

modeveiling.nl