• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Pop-up Melvin & Hamilton: klassiek en modern gecombineerd

Pop-up Melvin & Hamilton: klassiek en modern gecombineerd

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

De Gerard Doustraat in de Amsterdamse Pijp heeft er vanaf vandaag een nieuwe schoenenwinkel bij. Drie weken lang vestigt het Duitse Melvin & Hamilton zich hier met een pop-up store. Om de lancering van de nieuwe Nederlandse webshop te vieren, biedt het schoenenmerk bezoekers de unieke kans de nieuwe herfst- en wintercollectie te bekijken, voelen en passen. FashionUnited was bij de officiële opening van de allereerste Nederlandse pop-up store van Melvin & Hamilton.

De tijdelijke schoenenzaak, die tussen winkels van onder andere Blond en Charlie & Mary ligt, is ruimtelijk ingedeeld. Iedere schoen heeft een eigen vak in de ondiepe witte schoenenkasten die door de winkel verspreid staan. De bestsellers staan op witte pilaren voor het etalageraam. Samen met de betonnen vloer en de lange eikenhouten tafel in het midden van de zaak zorgt dit voor een luxe en exclusieve uitstraling. Digital CEO Nicolas Metzke, die zelf zijn favoriete model met blauwe en groene bloemen draagt, loopt rond en maakt hier en daar een praatje met de gasten.

In 1988, toen jonge mannen de zakelijke look ontdekten en klassieke schoenen ook in hun vrije tijd gingen dragen, werd schoenenlabel Melvin & Hamilton opgericht. Duitse broers Karim en Olivier Choukair, de ontwerpers van Melvin & Hamilton, hebben vanaf het begin af aan een duidelijke missie: de beste schoenen creëeren voor een mooie prijs. Het merk, dat zijn producten tot nu toe alleen verkocht via de Duitse en Franse webshop, was toe aan uitbreiding. Vanaf nu heeft Melvin & Hamilton er ook een Nederlandse webshop bij.

Melvin & Hamilton was klaar voor een webshop in Nederland

Melvin & Hamilton staat bekend om zijn klassieke en multicolored ontwerpen, die allemaal met de hand gemaakt worden. Alle schoenen hebben wel iets aparts. Zo zijn er mannenschoenen en -enkellaarzen met kleurrijke bloemen, een slangenstructuur en zelfs tijgerprint. Juist dat speciale zorgt er volgens Metzke voor dat Melvin & Hamilton geschikt is voor een webshop. “We verkopen schoenen in een urban stijl. Het zijn aparte schoenen, maar ze zijn toch draagbaar in iedere situatie,” vertelt hij aan FashionUnited. Het merk richt zich op een brede doelgroep. “Van jonge mensen van begin twintig tot veertigers. We zien hier vooral ook mannen die van de universiteit af komen, gaan werken en op zoek zijn naar een schoen die klassieker is dan een sneaker. Die combinatie van klassiek en modern verkopen wij bij Melvin & Hamilton.” De ontwerpers van Melvin & Hamilton hechten veel waarde aan eerlijke producten. “Eén van de dingen die klanten aantrekt is het feit dat we met eerlijk leer werken, dus leer zonder toevoeging van chemicaliën,” vertelt Karim Choukair, één van de ontwerpers. De handmatige productie van een schoen van Melvin & Hamilton is te zien op foto´s die door de hele zaak hangen.

“Melvin & Hamilton was nog helemaal niet bekend in Nederland. We hadden alleen een webshop in Duitsland en Frankrijk en hadden verkooppunten in een paar Duitse outletstores. We wilden onze webshop uitbreiden naar andere landen, maar wisten niet precies welke,” zegt Metzke. Met een ´testwebshop´, die drie maanden lang online was in Scandinavische landen, Engeland en Nederland, wilde het schoenenmerk bekijken welk land het meest geschikt was voor een webshop. “In Nederland liep de webshop het beste, dus dat was de meest logische keuze.”

De pop-up store is een manier om het contact met klanten te vergroten

Door middel van de tijdelijke winkel wil Melvin & Hamilton het sociale contact met zijn klanten vergroten. “In deze winkel gaat het om de belevenis,” vertelt Metzke. “Mensen kunnen hier de basismodellen komen bekijken en passen en kunnen het daarna in bijvoorbeeld een andere kleur online bestellen. We leveren de schoenen dan binnen 24 uur,” legt hij uit. In de winkel ligt maar een kleine selectie van de hele schoenencollectie van Melvin & Hamilton. Het gaat om de bestsellers en de basismodellen. “Op deze manier kunnen Nederlanders goed kennis maken met het merk.”

Melvin & Hamilton wil groter worden in de toekomst

“We staan bekend om ons handwerk. Dit imago willen we graag behouden, want dat is onze identiteit,” vertelt Metzke. Toch probeert Melvin & Hamilton ook te letten op trends en wensen van jongeren. “Natuurlijk willen we groter worden. Daarom houden we rekening met wat klanten willen en gebruiken we social media als Facebook en Instagram.” Het merk heeft sinds kort zelfs een app, waarbij klanten kunnen swipen tussen de verschillende schoenen. “Maar het moderne willen we wel blijven combineren met het klassieke. Daarom zijn we qua publiciteit vooral ook gericht op mond-op-mondreclame en mensen uit de buurt.”

De nieuwe pop-up store is te vinden op de Gerard Doustraat en is open tot 10 oktober 2015.

Melvin & Hamilton
Pop Up Store