• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Primark Amsterdam: “Deze winkel was de grootste operatie tot nu toe”

Primark Amsterdam: “Deze winkel was de grootste operatie tot nu toe”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Veel tijd voor de inrichting was er niet; slechts 10 dagen voor de opening kreeg managing director Nederland en België Ronald Voogt de sleutel van de Primark winkel aan het Damrak. Het klinkt als een zware kluif om in zo’n korte tijd 7 verdiepingen te vullen, maar niets is minder waar. Met al 15 winkelopeningen in Nederland is de 16e bijna een routine klusje. “We weten inmiddels wat ons te wachten staat, dus het is gewoon een kwestie van voorbereiden,” zegt Voogd.

De managing director hoorde pas 27 weken geleden dat de Amsterdamse vestiging op 1 december open zou gaan. Met een winkeloppervlakte van 8.287 vierkante meter, verdeeld over 7 verdiepingen, is het de grootste winkel in Nederland. Er was dan ook behoorlijk wat werk nodig om de winkel operationeel te krijgen. Toch is het uiteindelijk gewoon een kwestie van rekenen en plannen; de Amsterdamse winkel is inmiddels gevuld met 95 kassa’s, 124 kleedkamers en 546 etalagepoppen. “130 mensen hebben onafgebroken gewerkt aan het operationele project om deze winkel te openen,” aldus Voogd.

Hij is erg trots op de Amsterdamse winkel, ‘die als enige Primark-vestiging wereldwijd 7 verdiepingen heeft’. “Natuurlijk hoort het operationele gedeelte bij mijn werkzaamheden, erkent hij, “maar er zit altijd een uitdaging in. Je moet altijd zorgen dat de juiste trucks voorrijden met leveringen, dat ze op het juiste moment arriveren met de juiste orders en dat juiste mensen klaar staan om de winkel te vullen. Opeens komt alles wat je zorgvuldig hebt voorbereid bij elkaar en dan moet het functioneren. Deze winkel is de grootste operatie tot nu toe in Nederland.”

Natuurlijk is het wel iets lastiger om 7 verdiepingen in te richten, in vergelijking met 3 verdiepingen. “Je moet de afdelingen beter verdelen. Maar ach, geen enkele Primark is hetzelfde,” licht director of communications Tim Kelly toe. Voogd vult aan: “Je moet natuurlijk alle goederen over meer verdiepingen verdelen, dat is wel meer werk.” De eerste verdiepingen zijn ingericht op damesmode, herenmode bevindt zich in de kelder, terwijl de kinderafdeling en de home accessoiries op de bovenste verdiepingen zijn gevestigd. Kelly: “Alles moet goed op elkaar aansluiten, dat is het belangrijkste. De winkelervaring moet eenvoudig zijn.”

Primark opent Amsterdamse vestiging aan het Damrak

“Natuurlijk wilden we graag naar Amsterdam komen,” erkent Voogd. “Maar er was eerder geen mogelijkheid. Het openen van een winkel in Amsterdam hangt af van het aantal beschikbare meters in de stad.” De kans -”die we meteen hebben gegrepen”- deed zich ‘enkele jaren geleden’ voor, vult Kelly aan, die daar verder weinig woorden aan wil vuilmaken aan het verbouwingstraject van het pand. Pas 27 weken geleden werd gestart met de verbouwing van de binnenkant van de winkel. De building department heeft het pand klaargestoomd voor de opening. Pas 10 dagen voor de opening kreeg de retail afdeling de sleutel en kon het interieur erin.

De voorbereiding voor de opening startte echter maanden geleden al. Primark begon voor de zomer met adverteren en meetings voor personeel. “Mensen moeten een goed beeld krijgen van wat Primark precies inhoudt, dat doen we bijvoorbeeld door het organiseren van verschillende sessies. Dan krijg je vanzelf een shifting van mensen die echt bij Primark passen,” aldus Voogd.

“Zodra we wisten wanneer we open zouden gaan, zijn we begonnen met het recruiten van mensen. Er zijn 33 managers aangesteld, waarvan 30 afkomstig uit andere filialen. Zeker 94 medewerkers komen ook uit andere Primark-winkels,” zegt Kelly. “Daarnaast zijn er 144 mensen via het UVW/Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam aangesteld. De rest zijn via sollicitatiegesprekken aangenomen.” Er zijn maar liefst 2.000 gesprekken gevoerd, aldus de communicatie directeur. “Die waren echt nodig,” aldus Voogd.

Veel grote uitdagingen heeft Voogd niet ondervonden tijdens de aanloop naar de opening, ze waren immers ‘heel goed voorbereid’. Er wordt ook nauw samengewerkt met ‘de buren’, zoals C&A. “We hebben bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de kerstversiering aan de buitenkant van het pand,” licht Voogd toe.

Amsterdamse flaghshipstore is geopend

Het pand aan het Damrak is eigendom van pensioenfonds Bouwinvest. De mogelijkheid voor nieuwe invulling ontstond toen de justitiekantoren uit het pand aan de Nieuwendijk vertrokken, dat via een luchtbrug verbonden was met de panden op het Damrak. In 2010 schreef de eigenaar een tender uit voor de herontwikkeling van beide panden, die gewonnen werd door TopVastgoed. De winkelbestemming aan Damrak 70 is volledig gestript; alleen de vloeren en kolommen blijven over. De buitenzijde, die voorheen bestond uit beton, is nu van baksteen. Het pand wordt gedeeld met C&A.

De huur is vastgelegd voor ‘de lange termijn’, zoals dat eigenlijk met bijna alle winkels in Amsterdam het geval is. Veel wil Kelly er niet over zeggen. Ondertussen is Voogd alweer bezig met de volgende winkelopeningen in Zwolle en Hilversum. In 2018 gaan Tilburg en een tweede Rotterdamse vestiging open, ook komt er een Primark in Charleroi, in België. “Er komt weer veel werk aan,” glimlacht hij.

Beeld: FashionUnited

Primark