• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Re-Imagine Retail: Hoe je als detaillist toekomstbestendig wordt

Re-Imagine Retail: Hoe je als detaillist toekomstbestendig wordt

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het is een alomtegenwoordige boodschap: Detaillisten moeten blijven innoveren om het veranderende consumentengedrag bij te kunnen houden. Termen als Virtual Reality, Augmented Reality, duurzaamheid en circulariteit spelen daarbij een grote rol. Maar hoe passen retailers deze manieren dan toe? Deze vraag stond centraal tijdens Re-Imagine Retail, een evenement voor bestuurders en ondernemers dat woensdagavond tijdens de Dutch Design Week plaatsvond in Eindhoven. FashionUnited sprak na afloop van het event telefonisch met Emma Briggs van het acquisitieteam gemeente Eindhoven. “Veranderingen in de binnenstad kunnen we niet alleen aan de branche overlaten, er moet samenwerking met hogescholen en overheden plaatsvinden.”

Re-Imagine Retail Eindhoven werkt op lokaal niveau samen met studenten vanuit Fontys, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Design Academy Eindhoven en zes ketens uit de binnenstad, namelijk De Bijenkorf, Primark, Hutspot, Ace & Tate, Mediamarkt en Jumbo. Re-Imagine Retail heeft als doel om te kijken wat retailers nodig hebben om toekomstbestendig te zijn, met vraagstukken als: Ga je als keten terug naar één filiaal per stad? Hoe trek je bezoekers van de binnenstad zonder koopmotief aan? En hoe creëer je innovatieve retailconcepten? Het Re-Imagine Retail evenement, dat plaatsvond in het Microlab op het voormalige Philips-bedrijventerrein Strijp-S, was bedoeld om “retailers die al bezig zijn met innovaties andere ondernemers te laten inspireren”, vertelt Briggs. Tijdens het evenement werden de uitkomsten van experimenten en onderzoeken door de Haagse Hogeschool in samenwerking met dertig retailers en studenten, een initiatief genaamd Future-Proof Retail, gepresenteerd.

Re-Imagine Retail: Labs presenteren onderzoek naar innovatieve retailconcepten

“Ondernemers zitten aan de ene kant met hoge huur- en personeelskosten, en aan de andere kant weten ze niet hoe ze het roer om moeten gooien,” aldus Briggs. Een samenwerking van ondernemers met studenten is volgens Briggs belangrijk, omdat “jongeren anders naar de wereld kijken en op een andere manier vraagstukken aanpakken”. “De onderliggende boodschap van wat die studenten tijdens Re-Imagine Retail presenteerden, is dat er echt iets aan de hand is in de binnenstad. Veranderingen kunnen we alleen doorvoeren als we samenwerken. We hebben elkaar echt nodig,” legt Briggs uit. “Niet alleen in Eindhoven, niet alleen in heel Nederland, maar over de hele wereld.”

Studenten presenteerden onder andere informatie over de rol van technologie, en dan met name hoe bedrijven dit op een laagdrempelige manier kunnen implementeren. Zo is Hype Lab onderdeel van Future-Proof Retail. In dit lab kunnen ondernemers kennismaken met innovaties zoals Virtual Reality, interactieve schermen en geurtechnologie voor in hun winkels. Resultaat van deze kennismaking is dat ondernemers in de binnenstad gerichter kunnen innoveren. Daarnaast doet het EHB Retail Lab onderzoek naar praktische tools in verschillende winkelgebieden. Uitkomst daarvan is dat retailers lokale trends kunnen signaleren en op basis daarvan gerichte oplossingen kunnen ontwikkelen. Andere labs, zoals Lab Fygital, richten zich op social media, robotica en data science, en weer andere labs zijn gespecialiseerd in circulariteit, zoals Lab Circularity.

Resultaat van nog een ander lab, genaamd Lab Traction, is dat er steeds meer ‘innovatieve, klantgerichte’ winkels opengaan, wat op zijn beurt leidt tot een meer levendige binnenstad. Lab Traction richt zich op ecosystemen in de retail en organiseert onder andere rondetafelgesprekken met ondernemers en winkelend publiek. Daarnaast kunnen ondernemers nieuwe, innovatieve winkelconcepten testen in het lab.

Naast presentaties vanuit Future-Proof Retail, waren ook sprekers aanwezig tijdens Re-Imagine Retail, zo vertelt Briggs. Eén van de sprekers was Kevin Tulip, CEO van Primark Benelux. “Hij bood een kijkje in de keuken van Primark,” aldus Briggs, eraan toevoegend: “Tulip vindt mensen in de organisatie erg belangrijk. Op het gebied van HR is Primark wat mij betreft de beste in de branche.” Tulip vertelde dat Primark als belangrijke retailer in winkelgebieden graag samenwerkt met omliggende detaillisten, “net zoals De Bijenkorf al doet”, zegt Briggs. Volgens Briggs benadrukt Primark dat het geen kleding maakt met de intentie het na een keer dragen weg te gooien en dat het bedrijf er alles aan doet om de beste kwaliteit te leveren voor een betaalbare prijs.

Briggs ziet dat het besef er steeds meer is dat er moet worden ingespeeld op een veranderend consumentengedrag, zowel bij ondernemers als bij de gemeente. “De tijden zijn veranderd. Leer van elkaar,” concludeert ze.

Beeld: FashionUnited

De Bijenkorf
Dutch Design Week
Future Proof Retail
Hype Lab
Primark
re-imagine retail