• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Retailers vestigen hoop op laatste kwartaal

Retailers vestigen hoop op laatste kwartaal

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

In het laatste kwartaal van dit jaar hopen mode-, schoenen- en sportwinkels een omzetsprong te maken. De totale omzet van de modesector is na negen maanden met 0,6 procent gedaald, mede door de achterblijvende verkopen in september. Dat meldt INretail op basis van de INretail GfK Fashionscan.

Ondermode deed het wel beter en zag de omzet groeien met 6,7 procent. beenmode groeide met 4,7 procent en kinder- en babymode zag de omzet met 3,1 procent stijgen. De heren- en damesmodewinkels zagen de omzetten met 1,3 procent en 4 procent dalen.

Sportwinkels zagen de omzet met 1,2 procent stijgen ten opzichte van 2015. De omzet van sportkleding steeg met 1,2 procent en sportschoenen zag de omzet met 0,5 procent toenemen. Sport-hardwaren zag de omzet juist dalen met 1,7 procent.

De omzet van schoenen bleef in de eerste negen maanden nagenoeg gelijk ten opzichte van een jaar eerder. Mannenschoenen deden het 0,1 procent beter, terwijl de omzetten van kinderschoenen en damesschoenen daalden met respectievelijk 0,4 procent en 0,7 procent.

Retailers vestigen hun hoop op het laatste kwartaal. “Het consumentenvertrouwen was in geen jaren zo hoog en meteen het eerste weekend van oktober verkochten winkels dankzij het herfstweer soms 100 procent meer dan in 2015. Steeds vaker komt de omzet ook via de webshop van deze winkels binnen. Met een goed laatste kwartaal kan de sector boekjaar 2016 positief afsluiten,” aldus INretail.

Het laatste kwartaal is vaak cruciaal voor de ondernemingswinst over een heel jaar. In 2016 vallen de kerstdagen in het eerste weekend van de kerstvakantieperiode. Dat is gunstig voor het aantal verkoopdagen die maand. Veel mensen gebruiken hun vrije dagen dan om te winkelen.

INRetail