Steeds meer waardering voor online kledingzaken
bezig met laden...
Zalando is dit jaar de best gewaardeerde retailer en daarmee de eerste online winkel ooit die dit haalt. Consumenten zijn online kledingwinkels afgelopen jaar op alle aspecten beter gaan waarderen. Waar online winkels in 2014 een gemiddelde score van 7,2 kregen, worden ze in 2015 beoordeeld met een score van 7,4. Dit blijkt uit onderzoek van GfK.
Retailers werden deze zomer beoordeeld door 8500 consumenten. Uit het onderzoek, waarin de retailers werden beoordeeld op 11 aspecten op het gebied van personeel, prijs, collectie en winkelpresentatie, blijkt ook dat online winkeliers het beter doen dan winkeliers die niet online verkopen. Deze laatste kregen een 7.
Online kledingwinkels presteren ten opzichte van fysieke winkels beter op alle aspecten, waarbij op de categoriëen ´uitgebreide collectie´, ´sfeer in de winkel of webshop´ en ´laatste trends´ het beste werd gescoord. In de top tien van 'Best gewaardeerde retailers' stonden drie online kledingwinkels, terwijl er vorig jaar nog helemaal geen webshop in die top tien stond. Dit jaar is de best gewaardeerde retailer dan ook een online winkel. Op de eerste plaats staat Zalando, gevolgd door de Bijenkorf en Jack & Jones.
Online winkels zijn al een aantal jaar flink aan het groeien. Webshops die uitsluitend online verkopen, zijn nu goed voor een marktaandeel van 7 procent in de bovenmode. De laatste jaren krijgen zij concurrentie van fysieke winkels die ook online gaan verkopen. Deze zogenaamde ´cross channel´ winkeliers hebben op dit moment een aandeel van 50 procent van alle online modebestedingen. Om concurrentie voor te blijven, hebben online retailers hun webwinkels verbeterd met betere services en meer inspiratie. Volgens GfK heeft dit tot een betere waardering door consumenten geleid.