• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Steeds meer webwinkels geven kortingen op Singles Day

Steeds meer webwinkels geven kortingen op Singles Day

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Singles Day? Het is niet vreemd als er niet meteen bellen gaan rinkelen. De internationale feestdag gehouden op 11 november is de tegenhanger van Valentijnsdag en vindt zijn oorsprong in China. Inmiddels is de feestdag ook overgewaaid naar andere landen, waaronder Nederland.

Hoe deze dag gevierd wordt? Met dubbeldikke kortingen. Het is de grootste online-shop-dag van het jaar. Oorspronkelijk draait de Chinese feestdag om het vrijgezel zijn en wordt het jaarlijks op 11-11 gevierd omdat deze datum vier keer het symbool één bevat. Maar sinds 2009 is het door toedoen van webgigant Alibaba een commercieel evenement geworden waarmee recordomzetten worden gehaald.

Ter indicatie: de omzet uit Singles Day bedroeg vorig jaar zo’n 18 miljard dollar en wordt dit jaar door Chinese analisten geschat op 23 miljard dollar. Veel meer dan de 3 miljard die de Amerikanen op Black Friday online realiseren.

Dankzij de populariteit van Singles Day waagt ook Nederland zich sinds een paar jaar aan de dag die draait om zelfverwennerij. Slimme webwinkels zoals Singles Day Discount, Bol.com, Bcc, Easytoys en Pandora doen duizenden producten in de aanbieding om de dag van de single te vieren.

Nederland kent ongeveer drie miljoen singles en dat aantal neemt alleen maar toe. E-commercedeskundige Cor Molenaar voorspelt in het Algemeen Dagblad dat de viering de potentie heeft net zo'n kaskraker voor Nederlandse ondernemers te worden als Valentijnsdag. Cor Molenaar: “Waarom zou je daar op Singles Day geen feesten voor organiseren, waar mensen vlak voor de feestdagen een nieuwe partner kunnen ontmoeten?''

Alibaba
Bol.com
E-commerce
Singles Day