Sublabels Australian nieuw op de Nederlandse markt
bezig met laden...
‘Australian is terug’, zo meldt het persbericht van de Nederlandse agent Brandrush. Micha Noot, eigenaar van het agentschap, introduceert met ingang van december de sublabels Australian Red Court en Australian Hard Court en Australian Retro op de Nederlandse markt.
De Nederlandse agent zag afgelopen seizoen ineens een verschuiving op de modemarkt. “Merken die in de jaren negentig bon ton waren, zoals Kappa, Fila, Champion, Puma, Ellesse en ga zo maar door, waren weer goed vertegenwoordigd in de winkelschappen en vonden gretig aftrek onder een nieuwe jongere doelgroep. Maar het grootste merk uit die periode, Australian, het merk dat de underground dance-scene vertegenwoordigde, lag er niet bij”, vertelt Noot telefonisch aan FashionUnited.
Noot ging op onderzoek uit en ontdekte dat het Italiaanse sportmerk ook de revival van de jaren negentig had opgemerkt en voor de lente/zomer 2018 speciale ‘fashion-lijnen’ had geïntroduceerd via de luxere warenhuizen als Harrods en Printemps. “Binnen drie dagen waren de merken van Australian uitverkocht bij deze gerenommeerde warenhuizen, een succes”, aldus Noot. Na een bezoek op het hoofdkantoor van L’Alpina Maglierie Sportive S.p.a, het moederbedrijf van Australian in Milaan, in het voorjaar dit jaar, mocht Noot zich de Nederlandse agent noemen dankzij een samenwerking met de Bosgroup International.
"Er is na de afgelopen Modefabriek (Australian was exposant op de zomereditie van de modevakbeurs, red) zoveel vraag naar deze collecties van Australian dat er een wachtlijst is", aldus Noot telefonisch tegenover FashionUnited. De retailers waar de drie sublabels Australian Red Court, Australian Hard Court en Australian Retro vanaf december verkrijgbaar zijn, zijn de luxere modezaken zoals Tip de Bruin en Hombre in Amsterdam, Boa Vista in Veenendaal en Hoogeboom in Nijmegen. Ook warenhuis de Bijenkorf heeft het merk ingekocht. Volgens de agent wordt tachtig procent van de inkoop gedaan voor heren, de overige twintig procent voor vrouwen.
Het Italiaanse sportmodebedrijf Australian by l'alpina, werd in 1946 opgericht door Leardo Gabrielli. In de jaren vijftig verwierf het merk met het beroemde kangoeroe-logo bekendheid door zijn tennismode. Tot op de dag van vandaag wordt het merk veel gedragen in de tennissport. Vanaf de jaren 60 wordt het sportmerk door een breder publiek opgepakt. In de late jaren tachtig en begin jaren negentig zijn de trainingspakken van Australian in Nederland vooral bekend in de gabberscene. Sindsdien verdween het merk uit het straatbeeld.
Het Amsterdamse agentschap Brandrush heeft naast Australian ook de modemerken Gazzarrini, Don the Fuller, Braez, 24 Uomo en PFM Underwear in de portfolio.
Beeld: Australian lente/zomer 2018