(advertentie)
(advertentie)
Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

Susan Bijl en Vincent van Duin zaten samen op de fiets, keken naar hun sturen, zagen al die Susan Bijl-tassen hangen die ze de afgelopen jaren hadden gemaakt en dachten: wat kleurt dat eigenlijk mooi bij elkaar.

En zo ontstond het idee voor de Leftover-collectie die vanaf 24 november verkrijgbaar is. Mede-eigenaar en ‘man van’ Vincent van Duin vertelt aan FashionUnited: “We produceren het hele jaar door in een kleine oplage. Ieder jaar hebben we een heel nieuw kleurbeeld. Er blijven dan altijd stoffen over die we niet gebruiken. Dat is zonde en gaat tegen ons principe in. We willen de afvalberg verkleinen, niet vergroten. Op deze manier kunnen we de reststoffen hergebruiken én iets moois maken. November is daarvoor een goed moment. Vorig jaar lanceerden we de Black & White-collectie, twee tassen tas geheel in het wit of zwart en nu dus de Leftover-collectie. November is toch de maand dat mensen op zoek gaan naar speciale cadeaus voor de feestdagen.”

Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

Groei en zichtbaarheid

Het is alweer bijna vier jaar geleden dat de Susan Bijl-winkel aan de Mauritsweg 45a in Rotterdam open ging. En sindsdien is er veel veranderd. Vincent van Duin: “We zijn veel zichtbaarder geworden. We zaten eerst weggestopt in een oud schoolgebouw buiten het centrum van de stad. Deze winkel zit op een centrale plek. We kunnen nu veel beter ons verhaal communiceren. De winkel is tegelijkertijd onze studio en distributiepunt. We zijn sinds we hier zitten ontzettend gegroeid.”

Er moest gegroeid worden, maar wel met de kernwaarde van het bedrijf in gedachte: een esthetisch en functioneel product neerzetten dat zo verantwoord mogelijk is geproduceerd.

Vincent van Duin - mede-eigenaar Susan Bijl

2012 was een belangrijk jaar voor de eigenaren. Al sinds 2002 produceren ze The New Shoppingbag, de tas die Susan Bijl tijdens haar studie bedacht als tegenhanger van de milieuonvriendelijke plastic tas. Wat gaan we doen, hoe gaan we verder, vroegen zij zich af. Ze hadden inmiddels drie kinderen en besloten zich volledig te focussen op kleurrijke producten voor dagelijks gebruik. Er moest gegroeid worden, maar wel met de kernwaarde van het bedrijf in gedachte: een esthetisch en functioneel product neerzetten dat zo verantwoord mogelijk is geproduceerd.

Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

Care, repair & wear

Dat de Susan Bijl-tassen zo gretig aftrek vinden heeft volgens Vincent twee redenen: ‘We hadden vanaf het begin al een trouwe following. Klanten die echt uitkijken naar de nieuwe kleuren en deze aanschaffen. De kinderen van die klanten kopen inmiddels ook graag bij ons. Mensen die onze producten eerst te duur vonden, zien in onze The New Shoppingbag een goede vervanger voor de plastic tas, nu deze niet meer gratis wordt meegegeven in winkels. Tuurlijk kun je een ander alternatief kopen, maar onze tassen gaan niet stuk.”

Die belofte zet het merk kracht bij. Van Duin: “Vorig jaar zijn we begonnen met een care & repair-service. Vier keer per jaar is het mogelijk om gratis onderhoud in onze winkel te laten verrichten. We willen mensen op die manier motiveren om hun tassen een tweede leven te geven. We krijgen mensen binnen die de tas al tien jaar hebben, maar dat deze toch een beetje is versleten. Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie en we merken dat klanten de tassen ook graag blijven gebruiken omdat ze zo gehecht zijn aan die ene kleurcombinatie. Het is dan mooi dat deze service er is.”

Susan Bijl lanceert Leftover-collectie: ‘'Weggooien past niet bij onze bedrijfsvisie”

Toekomstplannen: nieuwe tas, jas én winkel

Wat er nog meer op de planning staat? “De nieuwe kleurcollectie voor februari komt eraan, helemaal in het teken van het jaar 1975, het geboortejaar van Susan. Een seventies- thema met de kleuren bruin, oranje en geel. Februari is altijd een belangrijk moment voor ons. Niet alleen vanwege de nieuwe kleuren, maar ook voor de lancering van nieuwe producten. Vorig jaar introduceerden we de Foldable Backpack. Nu gaan we een stevige waterdichte rugtas toevoegen, voorzien van een speciaal laptopvak en de pouches krijgen allemaal lusjes waardoor je ze ook als tas kunt dragen. We zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van een regenjas, die gaat er ook een keer aankomen.”

We bestaan nu bijna twintig jaar en willen nog minstens net zo lang doorgaan met het maken van producten die hun belofte nakomen en bijdragen aan een duurzame samenleving.

Vincent van Duin - mede-eigenaar Susan Bijl

‘We zijn altijd bezig met hoe we onze verkoop beter kunnen maken. Hoewel we in tachtig winkels in Nederland liggen, en over de hele wereld verkopen, zijn er nog genoeg plekken waar we nog niet bekend zijn. Sinds kort hebben we ook een Japanse distributeur en binnenkort gaat daar de webshop ook online. In 2004 zijn we met de verkoop in Japan begonnen, de tassen zijn daar erg populair. Japanners zijn zo stijlvol, ze houden van functionele producten die tegelijkertijd aantrekkelijk zijn. Ze zijn niet groot behuisd, misschien komt daar het bewuste kopen ook vandaan. We zijn ook voorzichtig aan het kijken naar winkelruimtes in Amsterdam. Daar zouden we een tweede Nederlandse winkel willen openen. We bestaan nu bijna twintig jaar en willen nog minstens net zo lang doorgaan met het maken van producten die hun belofte nakomen en bijdragen aan een duurzame samenleving.”

De Leftover-collectie is vanaf 24 november verkrijgbaar via de webshop, de fysieke winkel aan de Mauritsweg 45a in Rotterdam en via verschillende verkooppunten.

Susan Bijl studeerde in 2000 af aan de Willem de Kooning Academie met een boodschappentas die alle andere tassen overbodig moest maken: The New Shopping Bag. De missie van Susan Bijl bestaat uit het verminderen van afval op een kleurrijke manier. Susan Bijl verkoopt haar tassen in meer dan tachtig Nederlandse winkels. In het buitenland heeft ze verkooppunten in onder andere in Japan, Taiwan, Singapore, Engeland en Hong Kong.

Beeld: Susan Bijl