• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ‘Te weinig distributiecentra door toename e-commerce’

‘Te weinig distributiecentra door toename e-commerce’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Een tekort aan distributiecentra ligt op de loer als gevolg van de grote vlucht van online winkelen. Dat zegt logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis in de Telegraaf.

Prologis verwacht dat winkelen via internet nog fors gaat toenemen de komende jaren. In het afgelopen jaar werd er al een toename van 8,4 procent gemeten en van elke 100 euro wordt er bijna 6 euro online uitgegeven. In de komende jaren zal 10 van de 100 euro online worden besteed, is de verwachting. Veel Nederlanders bestellen vooral kleding, elektronica of een nieuwe wasmachine online.

Bij kledingaankopen komt de helft van de orders weer terug. “Vroeger was dat verspreid over tientallen winkels, die bevoorraad werden uit één distributiecentrum. In de nieuwe situatie zijn er slechts drie distributiecentra nodig,” zegt Dirk Sosef, directeur strategie van Prologis in de Telegraaf. Hij ziet een verschuiving van interesse van winkelvastgoed naar distributiecentra.

De komende jaren zit de vastgoedbehoefte voor e-commerce vooral bij het midden- en kleinbedrijf, met als gevolg dat de populaire regio’s alleen nog maar drukker zullen worden. In Nederland zijn dat vooral de Randstad, regio Utrecht en de as Venlo-Bergen op Zoom. Wehkamp is een van de e-commerce giganten die onlangs startte met de bouw van een nieuw distributiecentrum, en ook Albert Heijn breidt uit met distributie. In Sittard verrijst momenteel het grootste distributiecentrum van Nederland, waar meerdere retailers zich zullen vestigen.

distributiecentra
prologis