• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Temporama Maastricht: ‘Als retailer moet je meegaan met de tijd’

Temporama Maastricht: ‘Als retailer moet je meegaan met de tijd’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|REPORTAGE

In de Grote Straat in Maastricht valt dit weekend één pand op. Niet door extreme drukte of een opvallende etalage, maar door de groep mensen die er voor de ingang staat en vragend naar binnen kijkt. Temporary Lane, het innovatieve retailconcept van het Belgische bedrijf Comosie, heeft dit voormalige V&D-pand namelijk omgevormd tot een pop-up warenhuis genaamd Temporama. Hier wordt komende maand mode en design van zestig bekende en nieuwe merken aangeboden. En dat is het winkelend publiek in de Limburgse stad niet gewend. FashionUnited reisde af naar het zuiden en bezocht het tijdelijke warenhuis.

Met de definitieve sluiting van de V&D kwam er een einde aan een stukje winkelhistorie in Maastricht. Het vier verdiepingen tellende pand in de Grote Straat, één van de belangrijkste winkelstraten van de stad, zag er sinds de laatste uitverkoop kaal uit. Nu, een maand later, zijn de onderste twee verdiepingen gevuld met innovatieve, voornamelijk Belgische kleding-, accessoire- en lifestylemerken die het Nederlandse winkelpubliek iets vernieuwends willen bieden.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Bekijk hier de 2-minuut-durende tour door Temporama Maastricht.

Voormalig V&D-pand Maastricht omgevormd tot pop-up warenhuis Temporama

Temporary Lane is een Belgisch retailconcept dat leegstaande gebouwen in winkelsteden opvult met pop-up stores, om winkelstraten levendig te houden en zo de doorstroom van publiek te bevorderen. Het Hasseltse Comosie, bedenker van Temporary Lane, huurt de panden en retailers kunnen daarin dan ruimtes onderhuren. Vorig jaar is het concept gestart in het Belgische Genk, vlak over de grens bij Limburg. Het was toen zo succesvol, dat Comosie werd benaderd door andere steden om leegstand op te vullen. “Omdat Maastricht vlak over de grens met België ligt, waren we daar al van plan om leegstaande panden in winkelstraten te vullen. Toen de V&D leeg kwam te staan, hebben we die kans meteen aangegrepen,” vertelt Leen Thys, woordvoerder van Comosie, aan FashionUnited.”

Temporama: “Voor ieder wat wils”

Temporary Lane richt zich niet op een specifieke doelgroep en dat is volgens Thys de reden waarom het concept in alle Nederlandse steden goed zou kunnen werken. “Het gegeven dat een pop-up store op korte termijn iets aanbiedt, spreekt iedereen wel aan. Of het nu in Maastricht of in Amsterdam is, mensen worden nieuwsgierig en moeten wel komen kijken, omdat de winkel ook snel weer weg is. Met ons brede aanbod van moderne, voornamelijk Belgische merken is er voor ieder wel wat wils.”

Het aanbod is inderdaad breed. Op de begane grond, waar zich voorheen de accessoiresafdeling van V&D bevond, kunnen consumenten terecht voor meubilair, sieraden, lifestyleproducten en woon- en modeaccessoires. Via een roze loper worden bezoekers langs merken als Luxury for Men, Ciao Tutti, NiceNiceNice en Kiwi InterieurDesign geleid. Op de eerste verdieping is dames-, kinder- en babykleding te vinden, samen met sieraden en lifestyleproducten. Hier bevinden zich labels als Elysee Fashion, Deux Belges, Chat Mechant en ByAnouk.

”Kunstzinnige zielen kunnen zich hier laten zien”

Driekwart van de aanwezige merken komt uit België en dat is volgens Thys een goede prestatie. “Belgen zijn over het algemeen heel introvert en gaan niet graag buiten de landsgrenzen, terwijl Nederlanders juist erg internationaal zijn. Het is leuk dat Belgen nu eens aan het Nederlands publiek kunnen laten zien wat ze hebben.” Dat is volgens Rafaëlle Vetrugno, ontwerper van modelabel Deux Belges, dan ook het doel van Temporama. “Deux Belges is een merk dat werkt met een gelimiteerd aantal producten en dus niet met een grote collectie. Wij willen het merk op deze manier niet bekender maken in Nederland, we zien het meer als een test om te kijken hoe consumenten op het merk reageren.” Dat is ook de reden waarom Vetrugno Temporary Lane een goed concept vindt. “Op deze manier kunnen kunstzinnige zielen zich laten zien.”

"V&D ging failliet omdat er niet vernieuwd werd”

Een permanent innovatief warenhuis in het voormalige V&D-pand zou het goed doen, denkt Thys. “Consumenten zijn blij als ze steeds nieuwe dingen zien. Het zou goed werken als Temporama zou blijven zitten, maar ook dan zou het aanbod steeds moeten worden veranderd. V&D is failliet gegaan omdat er niet werd vernieuwd. Als retailer moet je meegaan met de tijd en de wensen van het publiek.” Volgens Thys is de kans nog klein dat Temporary Lane komend jaar in meerdere Nederlandse steden te vinden zal zijn. “We zitten nu in Hasselt en we hebben al een aantal aanvragen gekregen. We gaan onszelf niet voorbijlopen. We zijn nog maar net begonnen, dus we willen het wel goed aanpakken,” aldus Thys.

Temporama is van 26 mei tot en met 30 juni 2016 geopend aan de Grote Straat 5 in Maastricht.

Beeld: FashionUnited


temporama
temporary lane
V&D