Nederlandse consumenten besteedden in 2017 22,5 miljard euro aan online kopen, een groei van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Het onderzoek werd in opdracht van thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. Daaruit bleek dat er door consumenten online 22,5 miljard euro werd uitgegeven aan 201,7 miljoen producten.

“Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel”, aldus Wijnand Jongen, directeur van thuiswinkel.org in het persbericht. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2017 12,7 miljard euro, waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,7 procent komt te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procent ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5,0 procent bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.”

In 2016 lieten vooral de segmenten schoenen en personal lifestyle, verzekeringen, food/nearfood een aanzienlijke online groei zien. In 2017 werden de meeste online bestedingen in de segmenten health en beauty, food/nearfood en home en garden gedaan.

Door het stijgende aantal koopfeestdagen zoals Singles Day en Black Friday, werd er in het vierde kwartaal van 2017 meer uitgegeven. De online uitgaven waren in Q4 goed voor 6,9 miljard euro, een groei van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Uit het onderzoek bleek ook dat in Q4 2017 28 procent van de online kopers bij minimaal één van hun aankopen een smartphone heeft gebruikt en 24 procent een tablet. In Q4 2016 werd 21 procent via smartphone en 25 procent via de tablet gekocht.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN