• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Tokyo is ’s werelds meest aantrekkelijke retailmarkt

Tokyo is ’s werelds meest aantrekkelijke retailmarkt

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

De Japanse hoofdstad Tokyo is uitgeroepen tot de hottest stad voor retailuitbreiding. Dat schrijft het laatste rapport van vastgoedadviseur CBRE, ‘How Global is the Business of Retail’?

In het rapport worden 164 steden in 50 landen onder de loep genomen als nieuwe afzetmarkt voor retailmerken. Met ruim 63 nieuwe merken is Tokyo verreweg het meest populair in 2014. De kerngebieden van retail in de Japanse hoofdstad waren zeer gewild, ondanks gemengde signalen uit de economie en de verhoging van de BTW tot 8 procent in 2014.

Tokyo meest aantrekkelijke retailmarkt ter wereld

Singapore volgt Tokyo op de 2e plaats; er kwamen in 2014 maar liefst 58 nieuwe retailmerken naar de stad. Abu Dhabi kwam met 55 nieuwe merken op de 3e plaats. In Europa eindigde Moskou het hoogste met 41 nieuwe retailmerken, gevolgd door Parijs met 40 merken. Berlijn was de 3e Europese stad met 29 nieuwe merknamen. Toronto is de meest aantrekkelijke retailmarkt van Amerika met 25 nieuwe retailmerken in 2014.

Uit het onderzoek lijkt ook dat Amerikaanse retailers het meest actief zijn als het gaat om de uitbreiding van nieuwe wereldmarkten in 2014. Zo zijn Amerikaanse retailers goed voor 26 procent van de internationale uitbreiding, met Azië als grootste expansiemarkt, gevolgd door Europa, het Midden-Oosten en dan Afrika.

Italiaanse retailers staan op de tweede plaats op het gebied van internationale expansie, met 14 procent. Groot-Brittannië volgt met 11 procent, en daarna Frankrijk met 10 procent. Wereldwijd is Europa goed voor 42 procent van de retailerexpansie, gevolgd door Azië met 39 procent en het Midden-Oosten en Afrika met 10 procent. De retailers uit de Verenigde Staten waren met slechts 3 procent vertegenwoordigd.

Tokyo is ’s wereld meest aantrekkelijke stad voor retailexpansie

"De kernelementen van de globalisering en technologische en demografische veranderingen blijven een dramatische impact op het business van de detailhandel hebben. Demografische veranderingen in veel landen hebben geleid tot veranderingen in zowel koopkracht en koopgedrag. Technologie maakt het mogelijk retailers om markten te betreden en prestaties sneller te evalueren”, zegt Brandon Famous, senior managing director, retail occupier advisory and transaction services van CBRE. "Het reisgedrag van consumenten maakt dat veel merken al bekend zijn en dat de opgehoopte vraag naar lokale verkoop ervoor zorgt dat de markt al kant-en-klaar is voordat ze zelf op de markt verschijnen.”

Mid-range mode retailers blijven de meest actieve sector, die goed is voor 21 procent van de wereldwijde expansie. De luxe en zakelijke retailers volgen met 20 procent, en als derde de retailers van gespecialiseerde kleding met 16 procent. Famous licht toe: "Consumenten blijven de fysieke winkel zien als hun favoriete manier van mode-aankopen en misschien nog belangrijker; als een punt van sociale interactie.” Vervolgend: "Consumenten zien winkelen als een vrijetijdsbesteding. De verdere uitbreiding van de merken en de ontwikkeling en verbetering van winkellocaties geeft hen de kans om dit te omarmen."

Amsterdam verwelkomde 18 nieuwe retailmerken

Londen behoudt de positie als meest internationale winkellocatie, met 57,9 procent aanwezige internationale retailers. Dubai volgt met 55,7 procent en Shanghai staat met 53,4 procent op de derde plaats.

Hoewel Nederland er niet uitspringt in het rapport, zijn er in 2014 wel 18 buitenlandse retailers toegetreden tot de Nederlandse markt. Van die 18 vestigden 15 internationale merken zich in Amsterdam. Zo kwamen onder meer moderetailers Stone Island, La Perla en het zusje van H&M &Other Stories naar de hoofdstad. “Buitenlandse winkelketens vestigen zich in Amsterdam bij voorkeur in grote winkelpanden op A1-locaties, waar de passantenstromen het grootst zijn,” zegt director research en consultancy Marc van Tilburg van CBRE tegen Retailnews.

Foto's: Matsuya Ginza in Tokyo, CBRE, Coach in Tokyo

Tekst: Danielle Wightman-Stone voor FashionUnited.uk .
Vertaling en bewerking: Anne Buis

CBRE
retailmarkt
Tokyo