• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Tony Cohen flagshipstore: een weerspiegeling van zijn imago

Tony Cohen flagshipstore: een weerspiegeling van zijn imago

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|REPORTAGE

Het is vrijdagmiddag vlak voor de officële opening nog een chaos in de nieuwe winkel van Tony Cohen. Zo´n dertig mensen zijn bezig de laatste puntjes op de i te zetten. De cocktailbar wordt klaargemaakt, kledingstukken worden gestoomd en hier en daar wordt nog wat gepoetst. Cohen zelf loopt rond om alles nog even naar zijn hand te zetten. Zijn tweede Nederlandse winkel, gevestigd in de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam werd vrijdagavond geopend. FashionUnited nam een eerste kijkje in de nieuwe Tony Cohen flagshipstore.

Tony Cohen begon zijn modecarrière in Italië, waar hij acht jaar lang kleding ontwierp. In 2005 begon hij met zijn luxe lijn Tony Cohen en vijf jaar later startte hij zijn meer commerciële lijn ‘2 Love Tony Cohen’. De collecties worden verkocht in luxe warenhuizen en boetieks in landen over de hele wereld, waaronder Duitsland, China, Italië en de Verenigde Staten. Bovendien showde hij zijn kleding al diverse malen tijdens de New York Fashion Week. Naast een webshop en een winkel in de Huidenstraat in de Amsterdamse Negen Straatjes, heeft de modeontwerper zich nu verder uitgebreid op Nederlandse bodem.

Het industriële interieur weerspiegelt het imago van het merk

De nieuwe winkel is volledig ingericht volgens de uitstraling van Tony Cohen. Zwarte vloeren, spierwitte muren, stalen kledingrekken, grote spiegels en industriële spots maken het pand ruimtelijk, modern en strak. Het volledige assortiment, inclusief Cohen´s herenlijn, hangt verdeeld over twee verdiepingen. In het midden van de zaak staat een aantal paspoppen, gekleed in statement items uit de damescollectie. Naast kledingrekken en paspoppen is de winkel verder vrij leeg. De zaak biedt overzicht en structuur, wat een luxe en exclusieve uitstraling geeft.

De collectie van Cohen combineert vormen en belijning voor dames en voor heren. Zo zijn er naast strak gevormde kledingstukken voor vrouwen ook veel rechtlijnige items. Voor mannen gebruikt Cohen dan weer dezelfde materialen als voor dames. “De collectie is modern en streetwear-achtig. De grens tussen mannen en vrouwen is vaag. Alles is simpel, in gedempte kleuren en strak, vertelt Cohen aan FashionUnited. “De nieuwe winkel past perfect binnen dat concept.”

Ook de inrichting van het eerste filiaal van Tony Cohen in de Huidenstraat is wat aangepast. Het pand was ingericht naar Cohen´s tweede lijn, 2 Love Tony Cohen, die commerciëler, lager geprijsd en dus toegankelijker was. Die lijn heet nu ook Tony Cohen en is luxer geworden. Hij gaat daarmee, samen met de nieuwe zaak, terug naar het begin van Tony Cohen, naar de eerste lijn.

Tony Cohen blij met goede locatie nieuwe winkel

“Deze buurt is heel goed, de locatie past perfect bij onze doelgroep,” zegt de ontwerper. Volgens Cohen is het publiek in Oud-Zuid, waar de flagshipstore is gevestigd, passender dan het publiek in de Huidenstraat. “In de Huidenstraat lopen meer toeristen en dagjesmensen. Hier komen de mensen echt voor de collectie, de meer serieuze klanten. Daar moeten we het uiteindelijk van hebben.”

Tony Cohen had twee jaar geleden al een flagshipstore in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Volgens marketing coördinator Jim Weijland was het publiek daar minder geschikt voor het label. “We bieden dezelfde kwaliteit als andere luxemerken, maar dan voor een lagere prijs. En in de P.C. Hooftstraat komen juist de mensen die zoeken naar dure items, die op zoek zijn naar prestige,” zegt hij. “De Cornelis Schuyt is upcoming, maar hier komt toch een ander publiek dan in de P.C.”

Retail debuut herencollectie Tony Cohen

Een paar seizoenen geleden startte Cohen zijn mannenlijn. Het is de eerste keer dat deze lijn zo compleet in de winkel wordt verkocht. De herencollectie, die de hele benedenverdieping voor zich heeft, is volgens Weijland niet alleen maar mannelijk. “Er zitten veel vrouwelijke vormen in. De silhouetten zijn wat langer en ronder. De heren- en damescollecties raken elkaar,” vertelt hij. “Je moet er als man van houden,” vult Cohen aan. “Niet alle mannen doen dat, maar dat geldt natuurlijk voor de vrouwen. Je moet je als man interesseren voor mode en een goede prijs willen betalen voor uiterlijk en kwaliteit. Door de wat vrouwelijke uitstraling moet je als man ook wat durven.”

Tony Cohen