Top 5 belangrijkste redenen waarom de online shopper afziet van een koop
bezig met laden...
De grootste drempel bij online bestellen zijn de hoge bezorgkosten. 56 procent van de Nederlandse mannen en 71 procent van de vrouwen geeft aan dat te hoge bezorgkosten ervoor zorgen dat ze een online aankoop niet afronden. Dit is een van de uitkomsten van de Emotional Shopping Index van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor (web)winkels. Uit de Emotional Shopping Index kwam een top vijf factoren die ervoor zorgen dat consumenten toch afzien van hun bestelling. Dit zijn ze en zo los je ze als retailer op.
1. De bezorgkosten zijn te hoog
De oplossing voor dit probleem spreekt volgens Klarna voor zich: zorg ervoor dat de bezorgkosten zo laag mogelijk zijn. Gratis verzending werkt uiteraard het beste, maar is niet altijd even haalbaar voor producten met kleine marges. Veel retailers verhogen de retourkosten om ervoor te zorgen dat klanten minder artikelen terugsturen. Volgens de wet mag een webwinkelier geen retourkosten in rekening brengen wanneer de hele bestelling wordt teruggestuurd, maar aan deze regel houdt niet iedereen zich. Dit terwijl een makkelijk (en goedkoop) retourproces volgens Klarna juist conversieverhogend werkt, omdat het twijfels van consumenten wegneemt. Wanneer een consument een artikel eerst thuis kan bekijken, bestelt het sneller.
2. De website is of lijkt onbetrouwbaar
In 2018 zijn consumenten voor bijna 5 miljoen euro opgelicht door malafide webshops. Dit schrijft Klarna. Het vertrouwen in webshops daalt en eerlijke webwinkeliers zijn hiervan de dupe. 56 procent van de consumenten geeft aan een aankoop sneller af te ronden als zij de winkel vertrouwen. Daarom is het als webwinkel belangrijk duidelijk te communiceren dat de webshop veilig is. Zorg voor een duidelijke ‘over ons’ pagina met contactinformatie zodat klanten weten bij wie ze terecht kunnen, mocht er iets niet goed gaan. Het aanbieden van een achteraf betaaloptie zorgt er volgens Klarna ook voor dat consumenten een webshop sneller vertrouwen.
3. De prijzen moeten nog worden vergeleken
Consumenten willen graag zeker weten dat het product dat zij aanschaffen, niet ergens anders goedkoper wordt aangeboden. Zorg er daarom voor dat op de website vergelijkingstools zichtbaar zijn. Volgens Klarna helpt het om goedkopere alternatieven aan te bieden afkomstig uit de webshop zelf.
4. De bezorgtijd is te lang
De verwachtingen over bezorgtijden zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. “Voor 12 uur besteld, morgen in huis” is zeker geen uitzondering meer en same day delivery is een trend. Dit schrijft Klarna. Consumenten vergeven het webshops niet meer als ze lang moeten wachten en zien af van de bestelling wanneer dit het geval is.
5. Niet genoeg geld op de rekening
Door achteraf betalen aan te bieden, geef je de consument net even wat meer financiële ruimte. Klarna schrijft echter wel erop te letten of de consument wel in staat is om te kunnen betalen. Dit kun je bijvoorbeeld controleren middels een risicocheck.
10 redenen voor online shoppers om tot aankoop over te gaan:
- 1. Gerichte korting of aanbieding
- 2. Als de aankoop simpel en snel geplaatst kan worden
- 3. Wanneer het salaris net is gestort
- 4. Als beloning
- 5. Naar aanleiding van een positieve review
- 6. Enthousiasmeer met de productafbeeldingen op de website
- 7. Binnen één klik betalen
- 8. Verveling tijdens het internetten
- 9. Wanneer gespreide betaling mogelijk is
- 10. Push het product via sociale media
Over de Emotional Shopping Index: De Emotional Shopping Index is een onafhankelijk onderzoek naar shopgedrag onder 1.000 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar, uitgevoerd in 2018, in opdracht van Klarna.
Foto: Unsplash