• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Totale oppervlak winkelcentra in Europa stijgt, Nederland bij top-10 grootste groeiers

Totale oppervlak winkelcentra in Europa stijgt, Nederland bij top-10 grootste groeiers

Door Arjan Ranjbar

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het aantal winkelmeters in Europa is het afgelopen jaar gegroeid. In totaal kwam er zo’n 1,17 miljoen vierkante meter aan winkelcentra bij, waarmee het totaal uitkomt op 160,8 miljoen vierkante meter. Dat blijkt uit cijfers van het laatste European Shopping Centre Development rapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Nederland hoort bij de tien grootste stijgers, met 30.800 extra vierkante meters over de periode juni 2016 tot juni 2017. Een groot deel van deze meters komt op het conto van winkelcentrum Leidsche Rijn in Utrecht, waar 22.400 vierkante meter bijkwam. Als de lijn zich doorzet, komt de totale groei in Nederland tot en met 2018 uit op 105.260 vierkante meter. De totale stijging in Europa bedraagt zo’n 2,9 procent. Centraal-en Oost-Europa heeft er de meeste vierkante meters bijgekregen: 825.000. Turkije had hier met 566.000 meter het grootste aandeel in. West-Europa groeit minder snel, maar bezit nog altijd 68 procent van het totale oppervlak.

Arjen Boesveldt, head of retail Cushman & Wakefield Nederland in het rapport: “De ontwikkeling van winkelcentra wordt beïnvloed door de enorme transitie in de hele retail sector. De focus is nu veel meer op het ontwikkelen van aantrekkelijke, inspirerende en experimentele omgevingen voor consumenten als tegenhanger voor online shoppen. Eigenaren kijken vooral naar uitbreidingen en herontwikkelingen met daarin een goede mix van retailers. Dat leidt tot een sterke toename van concepten die gericht zijn op ontmoeten en samenkomen in relatie tot nieuwe technologieën en retailers die vooral bezig zijn met continue vernieuwing en het uittesten van nieuwe concepten en formats.”

In het eerste halfjaar van 2017 is er 11 procent minder vloeroppervlak bijgekomen dan over dezelfde periode een jaar eerder. Dit heeft volgens het onderzoek te maken met veranderend consumentengedrag en de groei van online winkelen.

Beeld: WE Fashion

Winkelcentra
winkeloppervlak