• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • V&D en Sanoma lanceren ‘retailtainment’-concept

V&D en Sanoma lanceren ‘retailtainment’-concept

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Warenhuis V&D gaat samenwerken met uitgever Sanoma om meer beleving op de winkelvloer te creëren. In het nieuwe ‘retailtainment-concept’ worden live events gekoppeld aan de mediakracht van Sanoma. Het concept wordt uitgerold in 15 vestigingen van V&D en alle mediatitels van Sanoma en SBS worden betrokken bij het project.

Consumenten willen op de winkelvloer verrast en geraakt worden, zegt V&D in een persbericht. Dat is onder andere gebleken uit feedback op de site blijmet.vd.nl, die het warenhuis heeft gelanceerd om meer inspraak te krijgen van consumenten. Het concept ‘retailtainment’ speelt in op de groeiende behoefte van consumenten, die meer beleving willen op de winkelvloer. De samenwerking met Sanoma beschouwt V&D als ‘een belangrijke stap in de nieuwe strategie’.

V&D en Sanoma organiseren samen wisselende events op de winkelvloer, die gekoppeld worden aan een titel van de uitgever. Dit kunnen zowel online als offline titels zijn, van zowel bladen als SBS. Adriana Hoppenbrouwer-Pereira, Marketing Director van V&D geeft een toelichting: “Samen geven we een nieuwe invulling aan media en bieden we een geïntegreerde on- en offlinepropositie die er tot op heden niet was, en waar onze klanten duidelijk om vragen. Zij willen meer fun en inspiratie in onze V&D-winkels.”

’Samenwerking biedt meerwaarde voor consument en adverteerder’

Voor Sanoma is de doelgroep van V&D erg interessant, zegt V&D. “In de 15 deelnemende warenhuizen komen meer dan een half miljoen bezoekers per week, vooral vrouwen in de leeftijd van 30 plus; een interessante doelgroep voor Sanoma, die al jaren haar doelgroep succesvol aan zich bindt met events als de Libelle Zomerweek en de Tina Dag,” zegt Hoppenbrouwer-Pereira. Louise van Nispen, domain director women van Sanoma voegt toe: “Met deze samenwerking brengen we de creativiteit van onze merken tot leven op de winkelvloer en bieden we een hele tastbare meerwaarde voor consumenten en adverteerders. Net zoals bij onze eigen events staan we op deze manier in direct contact met de consument en onze lezers.”

Van Nispen ziet al talloze mogelijkheden voor events waarbij de doelgroep van Sanoma gekoppeld wordt aan V&D. “Denk aan een Margriet Fit Challenge, waarbij lezers van Margriet worden opgeroepen om in V&D deel te nemen aan een Yoga workshop, in combinatie met een sportmerk. Aan de workshop is een kortingsactie voor een sportabonnement gekoppeld, en een winactie voor alle deelnemers. Of een van-Moe-naar-Mooi-metamorfose vanuit Ouders van Nu die jonge moeders weer stralend de winkel doet verlaten. Uiteraard in samenwerking met een cosmeticapartij.”

Hoe de samenwerking er precies uit zal gaan zien, wordt op 29 april duidelijk, als het eerste winkelevent van start gaat. Volgens Hoppenbrouwer gaat het om ‘een verhaal vertellen aan de consument’. “Door de media van Sanoma, denk aan de crossmediale merken Libelle, Margriet, Ouders van Nu en VIVA, en de winkels van V&D aan elkaar te koppelen, kunnen we op de winkelvloer een verhaal vertellen. Consumenten kunnen niet alleen over nieuwe producten en ideeën lezen, maar ze ook zien, aanraken, geïnspireerd raken door de evenementen die op de winkelvloer plaats vinden. Daarna kunnen zij de producten direct aanschaffen, in de winkel.”

De afgelopen maanden verkeerde het warenhuis in zwaar weer en balanceerde het op het randje van faillissement. Het nieuwe concept is een van de eerste stappen die V&D zet om het warenhuis weer te profileren in de Nederlandse winkelstraat. De eerste reacties zijn positief, zegt Hoppenbrouwer.

Sanoma
V&D