Van Nieuwenhuizen: “Sissy-Boy heeft zeker kansen in België”
bezig met laden...
In Nederland is mode- en lifestyle merk Sissy-Boy een bekende naam in het winkellandschap. Als het aan CEO Victor van Nieuwenhuizen ligt, zal het niet lang meer duren voordat het merk ook in België net zo bekend is. “Expansie is voor ons merk heel erg belangrijk. In Nederland hebben we op dit moment al veertig verkooppunten, en we zien zeker goede kansen voor ons merk in de Belgische markt,” licht Van Nieuwenhuizen toe.
Sissy-Boy: webshop en pop-up store zijn belangrijk voor uitbreiding in België
De eerste stap naar België werd gezet in de zomer van 2009. In dat jaar opende Sissy-Boy een winkel op de Nationalestraat in Antwerpen. Iets later volgde een pop-up store op de bekende Meir. “De pop-up winkel was vooral bedoeld als een test. Hiermee wilden we kijken of ons merk onder de Belgen zou aanslaan,” vertelt Van Nieuwenhuizen. Dat het merk is aangeslagen in België, is volgens de directeur van het bedrijf wel gebleken. “Klanten die onze winkel of de pop-up store bezochten, waren heel enthousiast en vroegen vaak wanneer we nog meer winkels zouden openen,” licht hij toe. Behalve het openen van een tijdelijke winkel is ook de webshop van Sissy-Boy belangrijk geweest voor de uitbreiding van het merk. “Door heel goed te kijken waar onze online klanten vandaan komen, hebben we een goed inzicht gekregen in de gebieden waar de meeste vraag is naar ons merk,” legt Van Nieuwenhuizen uit. Omdat veel bestellingen werden geplaatst vanuit bijvoorbeeld Gent, Hasselt en Brussel heeft Van Nieuwenhuizen gekozen zich bij de uitbreiding eerst op deze steden te richten.
Sissy-Boy richt zich in Nederland voornamelijk op jonge gezinnen, maar trekt daarnaast ook klanten die ouder zijn. Life designed with Sissy-Boy is het motto, omdat klanten naast kleding voor de hele familie ook bij de winkel terecht kunnen voor woonaccessoires en meubelstukken. De winkels zijn volgens Van Nieuwenhuizen luchtig ingericht, waardoor klanten het fijn vinden in de winkel rond te kijken. Maar het belangrijkste is dat het merk de rol van curator op zich neemt in elke winkel. “Bij ons vind je geen 100 shirts of tien bankstellen. Wij hebben de producten gekozen die we mooi vinden, waardoor je bij ons een selectie vindt aan kwalitatief goede mode en meubels,” legt Van Nieuwenhuizen uit. Hij gelooft dat deze formule, die binnen het bedrijf centraal staat, ook in België zal aanslaan. De winkelinrichting en de inkoop zullen daarom niet speciaal worden aangepast aan de Belgische markt. Tegelijkertijd realiseert hij zich dat de Belgische markt niet identiek is aan de Nederlandse. “In België zullen we rekening moeten houden met twee dingen: de sper- en soldenperiode en de tweetaligheid van het land.” De sperperiode, die inhoudt dat retailers in de aanloop naar de nationale uitverkoopperiode de prijzen niet mogen wijzigen, bestaat in Nederland niet. De splitsing tussen een Vlaams- en Franstalig deel is ook een verschil, maar een echt probleem is het volgens Van Nieuwenhuizen niet. “Dit zijn gewoon dingen waar we op moeten letten,” vindt hij.
Een nieuwe strategie voor Sissy-Boy
Hoewel het op dit moment goed gaat met Sissy-Boy, is dat ook anders geweest. Volgens Van Nieuwenhuizen was de periode 2008 tot 2011 niet gemakkelijk voor het bedrijf: “In 2011 overleed Michael Smit, de oprichter van Sissy-Boy nadat hij al enkele jaren ziek was geweest. Het gevolg hiervan was dat het bedrijf al een aantal jaar stilstond en niet meer innoveerde.” Dankzij een nieuwe strategie, waarbij de winkels volledig werden verbouwd zodat het interieur beter bij de huidige tijd past en een make-over van de website, is het bedrijf langzaamaan weer opgekrabbeld. Een keerpunt was volgens Van Nieuwenhuizen de opening van de Sissy-Boy winkel in Haarlem: een lichte winkel waar onder andere glas, hout en metaal in het interieur zijn gebruikt. “Op dat moment werden de veranderingen binnen het bedrijf zichtbaar voor het publiek. We waren al langere tijd aan het nadenken over manieren waarop we het imago van Sissy-Boy konden opfrissen, en met de opening van deze winkel werd dit eindelijk zichtbaar.” Behalve de inrichting heeft het bedrijf ook het assortiment aangepast en verkoopt het nu merken als Anecdote en Superga, terwijl de vertrouwde All-Stars van Converse en King Louie zijn verdwenen. Tot slot staat bij het vernieuwde Sissy-Boy het verhaal centraal. “Omdat we onszelf neerzetten als curators, moeten we wel kunnen vertellen waarom we voor bepaalde producten hebben gekozen. Neem bijvoorbeeld de stoelen die we nu verkopen welke zijn gemaakt van restafval: deze zijn mooi maar ook duurzaam, maar dat moet wel aan de klant worden verteld,” gelooft Van Nieuwenhuizen.
Voor 2016 staat een nieuwe winkel in Gent op de agenda. Waar in de stad deze precies zal openen, kan Van Nieuwenhuizen nog niet zeggen. De voorkeur gaat in ieder geval uit naar een pand dat zich niet op een grote, drukke hoofdstraat bevindt: “We willen graag uitbreiden, maar als we een winkel openen moet alles samenkomen: van de stad en het pand waarin we ons vestigen tot de winkeliers die naast ons zitten. We richten ons op een iets hoger segment, dus Sissy-Boy zal zeker niet op elke hoek van de straat te vinden zijn.” Volgens Van Nieuwenhuizen stopt de groei van Sissy-Boy niet met de uitbreiding naar België. “Duitsland, Scandinavië en Noord-Frankrijk staan ook hoog op de lijst met landen waar we ons uiteindelijk hopen te vestigen”. Dit zal niet van de ene op de ander dag gebeuren, maar Van Nieuwenhuizen gelooft dat het Sissy-Boy kan lukken. “Als we eenmaal een winkel in Brussel hebben geopend, is de weg naar Frankrijk zo gevonden.”
Werken bij Sissy-Boy? Klik hier voor alle openstaande vacatures.