Vlaams techbedrijf Spott geeft tijdens songfestival direct verkoopinformatie
bezig met laden...
De Aalsterse start-up Spott werkt samen met het Eurovisiesongfestival om van de digitale uitzending een interactieve ervaring te maken. Dat meldt het Vlaamse techbedrijf in het persbericht. Wie het Eurosongfestival bekijkt de website of het YouTube-kanaal, kan naast informatie over de liedjes ook informatie opvragen over de kleding van de artiesten.
Naar eigen zeggen ontwikkelde Spott een platform dat informatie toevoegt aan televisie-uitzendingen en dat bedrijven kan helpen kopers te vinden voor producten die op tv verschijnen. De Eurovisiesongfestivalkijker weet daardoor tijdens het optreden van de Nederlandse vertegenwoordiger Waylon binnen een mum van tijd dat dit afkomstig is van het urban mannenlabel Forecerepublik (waarvan Sunnery James de eigenaar is). Helaas heeft België het niet tot de finale weten te halen.
Het bedrijf van de bedenkers Jonas De Cooman en Michel De Wachter wordt in de Belgische media ook wel omschreven als de 'Shazam voor de e-commerce'. Nog geen jaar na hun lancering in 2016 kondigde het bedrijf de overname van Hollywood-start-up Spylight aan en ontving het meerdere onderscheidingen, waaronder de Rising Star Award van Deloitte. De app werd in België al 170.000 keer gedownload. Per maand genereert Spott ongeveer 7 miljoen views, die leiden tot een half miljoen kliks en een duizendtal effectieve aankopen.