• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Wat kunnen e-tailers verwachten van de winkelmaand december?

Wat kunnen e-tailers verwachten van de winkelmaand december?

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Als er één maand is die voor retailers het verschil kan maken, dan is het wel december. Met de feestdagen in het vooruitzicht, is dit voor veel consumenten de maand bij uitstek om groots in te kopen. Niet geheel verrassend blijkt met name het internet een populaire winkelbestemming: maar liefst 20 procent van alle online uitgaven van 2015 zullen worden gedaan in de laatste maand van het jaar, voorspelt online modeplatform Stylight op basis van resultaten uit de Adobe Digital Index.

Wil je meer informatie over wat de consument precies gaat uitgeven, wat de drukste dagen zijn en de decemberuitgaven per land, maar heb je geen tijd om het hele artikel te lezen. Klik dan hier voor de 30-seconden-versie.

Amerikaanse consumenten geven gezamenlijk het meeste uit

Vooral in de Verenigde Staten zullen in december veel online winkelmandjes worden gevuld: de totale verwachte omzet van de e-commerce komt hier neer op 74,7 miljard euro, waarmee het de grootste online markt van de wereld is. Voor Amerikaanse consumenten zijn Black Friday en Cyber Monday traditiegetrouw de belangrijkste dagen om te winkelen door de hoge kortingen die op beide dagen worden aangeboden. Terwijl Google eerder voorspelde dat consumenten hun aankopen steeds meer uitstellen omdat ´elke dag een winkeldag´ is, brak Cyber Monday in de Verenigde Staten dit jaar alle records. Adobe had voorspeld dat op deze dag 2,82 miljard dollar (2,67 miljard euro) zou worden uitgegeven, maar uiteindeljik kwam de teller neer op 3 miljard dollar (2,83 miljard euro): drie keer zoveel als de omzet die winkeliers op een gemiddelde dag binnenhalen.

Dit zijn de drukste dagen voor e-tailers in Europa

Maar ook aan de andere kant van de oceaan belooft december een drukke maand te worden voor e-tailers. Uit Adobe´s rapport blijkt wel dat Europeanen iets later beginnen met winkelen dan Amerikaanse consumenten. In België en Nederland beginnen consumenten als laatst met het doen van inkopen voor de feestdagen: naar verwachting zullen webwinkels in beide landen de meeste klanten pas verwelkomen op 14 december.

Over het algemeen zullen Europese winkeliers hun hoogtepunt volgende week beleven op 7 en 8 december. Op deze dagen kopen consumenten uit onder andere Duitsland, Spanje en Frankrijk namelijk het meest. Tegelijkertijd zijn consumenten op deze drukke dag ook bereid om meer uit te geven, want gemiddeld wordt in de genoemde landen anderhalf keer meer uitgegeven dan op een reguliere dag. Tegen de tijd dat de drukste online winkeldag in Duitsland, Spanje en Frankrijk erop zit, is de buit bij Britse consumenten allang binnen. In Groot-Brittannië worden de meeste inkopen namelijk al gedaan op Black Friday, die dit jaar op 27 november viel.

December blijkt het meest duur voor Britse consumenten

Dat in december veel drukte kan worden verwacht staat wel vast, maar wat geven consumenten tijdens deze maand daadwerkelijk uit? Wanneer wordt gekeken naar de uitgaven per persoon, is de feestmaand het meest duur voor Britten. Per persoon geven zij tijdens deze maand 416 euro uit. Ook Nederlandse en Duitse consumenten schromen niet om in december uit te pakken, blijkt uit de decemberuitgaven van respectievelijk 365 euro, en 311 euro. Van de elf onderzochte Europese landen staat Italië onderaan met een gemiddeld bestedingsbedrag van 235 euro per persoon, en ook in Noorwegen (236 euro) en Frankrijk (247 euro) blijkt in de decembermaand relatief weinig te worden uitgegeven.

Tot slot heeft Stylight ook een voorspelling gemaakt van de items waar vrouwelijke consumenten hun geld in ieder geval aan zullen uitgeven deze maand. Het platform heeft hiervoor gekeken naar de populairste zoekopdrachten van de afgelopen twee maanden. Vooral jurken blijken populair: op dit item werd namelijk het vaakst gezocht in Nederland, Frankrijk, Noorwegen en de Verenigde Staten. Tussen de verschillende landen bestonden wel kleine verschillen, want terwijl Amerikaanse vrouwen deze winter bijvoorbeeld het vaakst voor een maxi jurk kiezen, werd in Noorwegen juist voornamelijk gezocht naar korte jurken. Belgische en Duitse webshops doen er goed aan te zorgen voor een ruim aanbod aan jassen, en in Groot-Brittannië kunnen e-tailers een run op kersttruien verwachten. Als de recordbrekende Cyber Monday die Amerikaanse retailers eerder deze week beleefden kan worden gezien als een voorbode voor de rest van december, belooft deze maand een goede afsluiter te worden.

Credit infographics: Stylight

Foto: Harvey Norman Blog


Black Friday
Cyber Monday
decembermaand
E-commerce
Feestdagen
feestmaand
Stylight