Wat wordt de drukste winkeldag in 2016?
bezig met laden...
Bol.com verwacht in de maand december twee keer zoveel bezoekers en vijf keer zoveel bestellingen vergeleken met een gemiddelde maand. Een extreme drukte waarvoor extra voorbereidingen worden getroffen ten einde alle online shoppers tevreden te stellen. Deze voorbereidingen zijn gebaseerd op data en ervaringen uit 2015. Dat deed mij denken aan de fysieke retail en wat de winkeliers doen om hun decemberverkopen te optimaliseren. Omdat wij als Bureau RMC dagelijks inzicht hebben in de drukte van winkelstraten vroegen we ons af of het mogelijk is de drukte in de winkelstraten te voorspellen aan de hand van onze data en ervaringen. We wagen een poging.
Detailhandel in de plus
De seinen staan op groen wat betreft onze economie en winkels zouden daarvan moeten profiteren. Maar is dat ook zo? De fysieke retail is een getergde sector en de faillissementen van V&D en Macintosh liggen nog vers in het geheugen. De detailhandel index van het CBS geeft aan dat tot en met augustus 2016 de omzetontwikkeling een plus kent van 0,6 procent voor non food producten. De Nationale Shopping Index van CityTraffic, de organisatie die dagelijks het aantal shoppers in winkelstraten telt, staat in het derde kwartaal cumulatief ook op een plus, en wel van 2,6 procent. Met andere woorden er liepen in de eerste 9 maanden van dit jaar 2,6 procent meer mensen door de winkelstraten dan in dezelfde periode in 2015. CityTraffic telde in september 4 procent meer shoppers.
Eind goed, al goed?
Dit lijkt een positieve voorbode voor een mooi einde van 2016. Maar wat schetst onze verbazing? De maand oktober was dit jaar duidelijk minder druk dan in 2015. De eerste vijf weken van het vierde kwartaal geven een negatief resultaat van 6,4 procent. Een echte trendbreuk in relatie tot de eerste drie kwartalen van dit jaar. En wat zal dat betekenen voor de rest van het jaar? Een korte blik op de index van CityTraffic over november en december van 2015 maken duidelijk dat deze laatste maanden druk waren. Het zal dus dit jaar sowieso moeilijk worden om dezelfde hoeveelheid mensen in de winkelstraten te begroeten. Zaterdag 19 december was de drukste winkeldag in 2015. Dat bleek met 13 graden de warmste 19 december ooit gemeten. December was ook de warmste decembermaand ooit en dat leverde een drukke winkelmaand op. Kerst en Oud&Nieuw vielen in 2015 ook wat gunstiger dan dit jaar wat betreft winkelen op vrije dagen. De voorspellingen voor het weer in december zijn gematigd. Niet extreem koud of warm in ieder geval. Alles welbeschouwd verwachten wij dat het 4e kwartaal dit jaar minder drukte zal laten zien in de winkelstraten dan in 2015, hetgeen een druk op de fysieke winkelverkopen zal geven. Er bestaat een lineaire verhouding tussen drukte in de winkelstraten en verkoopresultaten van de winkels, liet een Vedis genomineerde scriptie van UvA student Maud Schijen recent zien.
Zaterdag voor Kerst
Dus retailers let op, laat het niet aankomen op de laatste twee weken van het jaar en laat u niet misleiden door de huidig positieve ontwikkeling van de koopbereidheid. Het zal al moeilijk genoeg worden om de verkoopresultaten in het komende kwartaal op het niveau van 2015 te krijgen. Dus elke bezoeker die binnenkomt, zal uw klant moeten worden, want in de avond koopt diezelfde consument massaal online. De drukste winkeldag van 2016 wordt waarschijnlijk zaterdag 24 of vrijdag 23 december. Succes met de komende verkoopweken en hopelijk kunt u in november al het verschil maken.
Tekst: Huib Lubbers, Directeur Bureau RMC
Foto's: FashionUnited