Winkelen tijdens kantooruren is populair
bezig met laden...
Consumenten winkelen graag onder de baas z’n tijd. Zeker 40 procent van de online aankopen vindt namelijk plaats tijdens kantooruren. In het afgelopen jaar werd 37 procent van de aankopen gedaan onder kantooruren, meldt betaaloplossingsbedrijf Klarna.
Klarna deed onderzoek naar online betalingen en analyseerde daarbij 300.000 transacties van kledingaankopen. Hoewel winkelen tijdens kantoortijd hoog scoort, is 19.00 uur het populairste tijdstip om online iets aan te schaffen. Zeker 15 procent van de aankopen vindt op dat tijdstip plaats. Maar ook 21.00 uur ‘s avonds is een populair moment om online te shoppen. ‘s Nachts om 1.00 uur is echter nog populairder; dit tijdstip is na 19 uur ‘s avonds het meest populair.
Zeker 91 procent van de online kledingaankopen wordt doordeweeks gedaan. Maandag is nog altijd de meest populaire dag om online kleding te shoppen; dan wordt namelijk 24 procent van de online mode-aankopen gedaan. Dinsdag volgt op de tweede plaats met 19 procent. Woensdag, donderdag en vrijdag vormen de middenmoot met ieder een percentage van 16 procent. In het weekend ligt dat percentage veel lager, namelijk op 9 procent, waarbij zaterdag (6 procent) nog iets populairder is dan zondag (3 procent).
Net als een halfjaar geleden is Almere nog steeds de stad waar de meeste online aankopen worden gedaan. Enschede en Groningen volgen op de tweede en derde plaats, al verschilden de steden niet veel met elkaar. Op de vierde plaats eindigde Tilburg, gevolgd door Eindhoven op de vijfde plaats.
Steeds meer mannen kopen kleding online, en ze geven ook meer uit
De meeste online shoppers zijn Nederlanders tussen de 36 en 45 jaar, waarbij er gemiddeld 105 euro per aankoop wordt uitgegeven. De groep onder de 26 jaar gaf daarentegen het minste uit, namelijk gemiddeld 67 euro per bestelling. Deze groep is in het afgelopen jaar echter wel 17 procent meer gaan besteden per bestelling. De groep tussen 26 en 35 jaar geeft iets meer uit per bestelling: 87 euro. De groepen tussen de 35 en 45 jaar (105 euro en tussen de 45 en 55 jaar (106 euro) geven echter het meeste uit per bestelling.
Opvallend is dat steeds meer mannen online kleding kopen bij modewebwinkels. Ten opzichte van het eerste half jaar van 2015 is het aantal online bestellingen door mannen met 8 procent gestegen in de laatste zes maanden van het jaar. Daarbij geven ze gemiddeld 96 euro uit, terwijl vrouwen gemiddeld 95 euro per bestelling uitgeven.
Beeld: Klarna