Winkeliers prijzen deze feestdagen scherper om jaaromzet recht te trekken
bezig met laden...
Nederlandse winkeliers beginnen dit jaar eerder met het promoten van hun acties voor de feestdagen. Dit blijkt uit onderzoek dat freelanceplatform Fiverr uitvoerde onder ruim vijfhonderd eigenaren en leidinggevenden van (web-)winkels in Nederland.
Zeventig procent van de respondenten geeft aan in vergelijking met vorig jaar eerder begonnen te zijn met het voorbereiden van de promoties voor de feestdagen. Onder hen begon 66 procent een maand eerder dan vorig jaar en 29 procent twee maanden eerder.
Het merendeel van de respondenten (66 procent) gaf aan dat de feestdagen invloed hebben op de zakelijke vooruitzichten en daarom vooral in economisch uitdagende tijden van belang zijn. Ook benadrukt Peggy de Lange, die verantwoordelijk is voor Fiverr’s B2B Marketing, bij het delen van de onderzoeksresultaten hoe kortingen vooral van belang zijn bij een gedaalde koopkracht.
De ondervraagde winkelhouders verwachten niet dat het lage consumentenvertrouwen de verkoop in de aanloop naar de feestdagen zal beïnvloeden. Ruim driekwart van de ondervraagde ondernemers (77 procent) geeft aan deze periode een hogere verkoopomzet te verwachten dan in dezelfde periode vorig jaar. Van hen gaat zestien procent zelfs uit van een significante stijging. 61 procent gaat uit van een lichte stijging.
De verklaring die hiervoor genoemd wordt is dat de coronapandemie dit jaar achter de rug lijkt te zijn. Waar Nederlanders in december vorig jaar nog werd geadviseerd afstand van elkaar te houden om het aantal coronabesmettingen te beperken, kunnen zij elkaar dit jaar weer opzoeken met cadeaus.