• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Zalando en Bonita zijn best gewaardeerde moderetailers

Zalando en Bonita zijn best gewaardeerde moderetailers

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Retailers Zalando en Bonita hebben de Gfk Fashion Award gewonnen. Zalando heeft de GfK Fashion Award gewonnen in de categorie ‘consumenten 15 tot 49 jaar’. Bonita kreeg de GfK Fashion Award uitgereikt voor de categorie ‘consumenten van 50 jaar en ouder’. Dat heeft Gfk bekendgemaakt.

De awards werden uitgereikt naar aanleiding van een Gfk-onderzoek, waarbij 7.800 consumenten en 35 winkelketens en webshops hebben beoordeeld op de verkoop van bovenmode. Het ging hierbij om retailers uit verschillende segmenten, waaronder warenhuizen, filiaalbedrijven, discounters en online retailers. Zalando scoorde vooral goed op de aspecten ‘aanwezigheid van de laatste mode’ en ‘uitgebreide collectie’. Bonita werd juist hoog beoordeeld op ‘kwaliteit’ en ‘personeel’.

“We zijn dankbaar en trots dat we deze prijs hebben gewonnen. Vooral omdat we dit zien als het resultaat van onze voortdurende inspanning om de best mogelijke service te bieden aan onze klanten. We streven ernaar onze klanten te inspireren, hen een zeer uitgebreide modecollectie te bieden en de best mogelijke shopping ervaring te geven,” zegt Ken Fontijn, country manager Benelux bij Zalando, in een reactie.

Vita Caramazza, senior manager retail bij Bonita Nederland, laat weten: “Wij zijn bijzonder trots dat wij de GfK Fashion Award in ontvangst mogen nemen en vooral dat wij zo goed gewaardeerd worden vanwege onze gemotiveerde medewerksters. Ook de kwaliteit van onze kleding heeft een positieve bijdrage geleverd aan deze mooie beoordeling”.

Zalando en Bonita winnen Gfk Fashion Award

De consumenten keken bij het Gfk-onderzoek naar 15 verschillende aspecten, die grofweg onder te verdelen zijn in vijf groepen. Allereerst werd de prijs beoordeeld, waarbij gekeken werd naar het prijskaartje en eventuele acties en aanbiedingen. De tweede groep was het assortiment, waarbij de consumenten de collectie, stijl, fashionability, pasvorm en maten beoordeelden. De bereikbaarheid van de winkel was de derde groep. Als vierde beoordelingscriterium werd er gekeken naar de kwaliteit van het product; zowel de kwaliteit van de kleding als de duurzaamheid. Tot slot beoordeelden de consumenten de winkels, met als aandachtspunten personeel, presentatie en sfeer in de winkel. Opvallend is dat consumenten de prijs en aanbiedingen het belangrijkste vonden bij de keuze voor een winkel.

Voor het eerst werd er in het Gfk-onderzoek een onderscheid gemaakt tussen verschillende leeftijdsgroepen van consumenten: de eerste groep van 15 tot 49 jaar en de tweede groep van 50 jaar en ouder. “Veel retailers richten zich op de totale doelgroep, maar we zien ook steeds meer verschillen in het koopgedrag van oudere en jongere consumenten,” aldus Gfk.

“Vooral jonge consumenten letten meer dan gemiddeld op prijs en assortiment van kledingwinkels en –webshops. Oudere consumenten hechten juist meer waarde aan winkelaspecten als deskundig en vriendelijk personeel, bereikbaarheid van de winkel en de kwaliteit van de kleding,” concludeert Gfk in het persbericht. “De best gewaardeerde retailers scoren echter vooral goed op winkel- en collectie aspecten.”

Beeld: Gfk, Zalando, Bonita

Bonita
GFK
Zalando