• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Zeeman stapt over op vernieuwd winkelconcept, maar de bakken blijven

Zeeman stapt over op vernieuwd winkelconcept, maar de bakken blijven

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Nederlands grootste textielsuper bestaat vijftig jaar. Waar anderen hun bedrijf steeds opnieuw moeten uitvinden, nieuwe vernuftigheden moeten bedenken, boekt Zeeman sinds jaar en dag het meeste succes met een simpele filosofie: goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn.

Zeeman vernieuwd winkelconcept

De oplettende Zeemanklant heeft echter wel verandering opgemerkt. De dozen zijn uit de winkels verdwenen, in de grotere Zeeman-winkels zijn hangpresentaties toegevoegd en de nieuwere winkels hebben een gele koof in plaats van een blauwe. Het zijn subtiele aanpassingen die ervoor hebben gezorgd dat de winkel lichter oogt en vooral een opgeruimdere uitstraling heeft. Maar die bakken, oftewel de tafels, waar Zeeman bekend om staat, die zullen altijd blijven, zegt woordvoerder van Zeeman Caroline van Turennout tegen FashionUnited.

Zeeman begon vijf jaar geleden met het introduceren van hun vernieuwde winkelconcept. Van Turennout: “Inmiddels is 65 procent van de 1300 winkels in Europa vernieuwd en daar zijn we trots op. We hebben ons geen doel gesteld wanneer alle winkels naar Zeemans ‘nieuwe stijl’ zijn ingericht. Bij zo’n aantal winkels kan het soms wel jaren duren, doordat je afhankelijk bent van verhuurders en lopende contracten.”

”Steeds meer mensen weten ons te vinden”

De daling van de omzet in 2015 viel dan ook te wijten aan de opening van die nieuwe winkels. Caroline van Turennout: “Behalve dat er veel is geïnvesteerd, ben je door de verbouwing soms wel een week dicht en dan mis je omzet.“ De nieuwe winkelconcepten en de expansiedrift van de prijsvechter zorgde al in 2016 voor een verdubbeling van de winst.

Hoe komt dat toch? “Steeds meer mensen weten ons te vinden,” zegt Van Turennout: “We communiceren heel duidelijk de laagste prijs. We hebben de afgelopen vijftig jaar veel focus gelegd op de kwaliteit van ons assortiment en zijn daar ook bekend om geworden. Als je al zo lang textiel verkoopt, dan word je daar steeds beter in. Daarnaast is onze stijl, ons design en assortiment verbeterd. Wat ook meespeelt, is dat mensen anders zijn gaan winkelen. Je komt niet meer alleen bij Zeeman als je weinig geld hebt. Veel mensen zijn bewuster gaan kopen en gaan op een andere manier met hun geld om. Deze consument ontdekt Zeeman nu ook.”

Expansiedrift

In Nederland en België is er niet meer zoveel plek om Zeeman te ontdekken. Er zijn al winkels genoeg en er is weinig ruimte. In Frankrijk en Spanje zijn er echter nog volop groeimogelijkheden. Zeeman heeft op dit moment 23 winkels in Catalonië maar verwacht er in de nabije toekomst nog twintig te openen. Op de vraag waarom er onlangs dan toch winkels werden gesloten in België en Duitsland, antwoord Turennout: “Soms is het historisch zo gegroeid dat je iets te veel winkels in een bepaald gebied hebt zitten en dan is het handiger om winkels te sluiten. Per saldo groeien we altijd.”

Duurzaamheid

Als je textiel zo goedkoop aan weet te bieden, dan moet er wel iets mis zijn, is al snel de gedachte van de consument. Van Turennout begrijpt dit, maar weet de lage prijs te verantwoorden: “Sinds de oprichting zijn we al met duurzaamheid bezig. We zijn geen bedrijf dat wanneer het voor een cent minder kan produceren het verandert van leverancier. We kopen direct in bij fabrieken en op die manier kunnen we de kwaliteit in de gaten houden. Samen met onze partners zorgen we ervoor dat er duurzaam wordt geproduceerd. Wat goed is voor het milieu is vaak ook beter voor de kosten, hebben we door de jaren heen gemerkt. We recyclen al ons afval zelf en bij ons op kantoor hebben we zonnepanelen geplaatst. De belangrijkste reden dat we onze prijs zo laag weten te houden is dat we grote volumes inkopen. We verpakken niets en we hebben bijvoorbeeld geen pashokjes in de winkels.”

De retailer voegde afgelopen jaar zijn webshop en website samen. Een tegemoetkoming aan de klant. Desalniettemin is het omzetaandeel van de webshop nog bescheiden. Volgens Van Turennout komt dit doordat je voor de basisstukken minder snel online gaat. En ze bezorgen niet gratis, dat zou ook een rol kunnen spelen. Maar dat hoeft ook niet, is Van Turennout van mening, want een Zeeman-winkel zit altijd om de hoek. “De afstand en de prijs hoeft nooit een reden te zijn om niet bij ons te kopen.”

Beeld: Zeeman

E-commerce
Retailconcept
vijftig jaar
Zeeman