• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Zit Europa te wachten op Black Friday?

Zit Europa te wachten op Black Friday?

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

In de Verenigde Staten vindt op de dag na Thanksgiving traditiegetrouw elk jaar Black Friday plaats: de koopjesdag waarmee winkeliers van oudsher hun bedrijf in de zwarte cijfers konden helpen. Nog steeds lokken winkeliers klanten door het bieden van hoge kortingen. Volgens dagblad De Tijd wordt nergens ter wereld in 24 uur tijd zoveel geld uitgegeven als de Amerikanen doen tijdens Black Friday. Een aantal jaar geleden begon het fenomeen aan een opmars in Groot-Brittannië, en dit jaar organiseert vastgoed investeerder Klépierre ook een winkelweekend ter ere van Black Friday in 40 winkelcentra in Frankrijk en België. Zal Black Friday hier net zo geliefd zijn als aan de andere kant van de Atlantische Oceaan?

Klépierre haalt Black Friday naar Frankrijk en België

“We hebben een studie uitgevoerd onder 1.300 Franse consumenten, en daaruit is gebleken dat maar liefst 75 procent van hen zou meedoen aan Black Friday,” vertelt Nathalie Bataille, verantwoordelijk voor de communicatie van Klépierre. De Franse en Belgische winkelcentra van de onroerendgoed investeerder doen dit jaar, voor het tweede jaar op rij, mee aan Black Friday. Volgens Bataille geeft ruim 85 procent van de winkeliers in de deelnemende winkelcentra korting op 27 en 28 november. “We hebben retailers in onze winkelcentra gevraagd of zij willen meedoen, en velen van hen reageerden positief. Winkeliers mogen zelf bepalen of ze korting geven op alle producten of alleen op geselecteerde producten,” legt Bataille uit. Vorig jaar gaven enkele winkeliers ook al kortingen in het laatste weekend van november, en volgens Bataille werd dit destijds goed ontvangen door klanten. Klépierre hoopt dat het evenement ook dit jaar een succes zal worden, en heeft in ieder geval alvast 1 miljoen euro geïnvesteerd in de promotie van het speciale weekend.

Naast de kortingen, wordt dit jaar sterk ingezet op het aanbieden van een leuke winkelbeleving. De winkelcentra doen dit onder andere door het inzetten van ´Ready Boys´ die klanten de weg moeten wijzen en drankjes en snacks zullen uitdelen onder winkelaars. Het is niet vreemd dat de investeerder het fenomeen ook in Europa op de kaart probeert te zetten gezien het succes van Black Friday in de Verenigde Staten. Vorig jaar hebben maar liefst 134 miljoen Amerikanen iets gekocht op Black Friday, blijkt uit een onderzoek van de National Retail Federation (NRF). Gemiddeld geven Amerikaanse consumenten tijdens het Thanksgiving-weekend, dat duurt van donderdag tot en met zondag, 407 dollar (379 euro) uit. De winkelcentra van Klépierre zullen in twee dagen tijd naar schatting 3 miljoen klanten trekken, die goed moeten zijn voor een omzet van 30 miljoen euro. Aan het weekend doen winkelcentra mee in onder andere Brussel, Nantes en Rennes.

Kan Black Friday ook slagen in de rest van Europa?

“We zullen kijken hoe succesvol Black Friday dit jaar is in onze Franse en Belgische winkelcentra, en misschien kunnen we het evenement later ook uitbreiden naar andere landen,” vertelt Bataille. “Black Friday heeft zijn succes natuurlijk vooral te danken aan de kortingen die maar een korte tijd gelden. Iedereen wil toch graag minder betalen? Daarnaast vindt het evenement een maand voor kerstmis plaats, wat ook zeker een rol speelt in het succes.” Bataille gelooft dat het evenement uiteindelijk in elk land kans van slagen heeft, omdat de aantrekkingskracht van kortingen niet cultuurgebonden is. “Een paar jaar geleden vond een meerderheid Halloween maar overdreven, en inmiddels is dat Amerikaanse feest ook een groot succes in Europa.”

Volgens Carine Plumet, Fashion & Lifestyle deskundige bij markt- en consumentenonderzoeksbureau Gfk, past Black Friday binnen de trend van toenemende kortingsperiodes. “Vroeger kregen Belgische klanten alleen korting tijdens de officiële solden, maar inmiddels geven Belgische retailers veel vaker korting,” vertelt Plumet. Hoewel de soldenperiodes in België zijn vastgelegd in het Wetboek van Economisch Recht, hoeven retailers zich hier sinds 2012 niet meer in alle gevallen aan te houden. Plumet gelooft dat Black Friday in elk land een succes zou kunnen worden, al moeten retailers hier wel duidelijk over zijn tegen klanten. “Winkeliers moeten duidelijk communiceren naar de klant dat ze kortingen gaan geven. Anders komen klanten niet opdagen,” gelooft ze.

Cor Molenaar, auteur van het boek ´Kijken, kijken… anders kopen´, is sceptisch. “Hoge kortingen trekken ongetwijfeld klanten naar de winkels, maar of deze dag hier net zo’n blijvend karakter krijgt is als in de Verenigde Staten vraag ik me af.” Volgens de retaildeskundige zal Black Friday in Europa niets meer en niets minder zijn dan de zoveelste promotiedag. “In de Verenigde Staten vieren mensen natuurlijk Thanksgiving op donderdag, maar voor ons is dit een reguliere werkdag.” Daarnaast is het winkelfestijn gericht op fysieke winkels, terwijl dat volgens Molenaar juist achterhaald is. “In plaats van zich te richten op Black Friday zouden winkeliers meer moeten doen met Cyber Monday: de maandag na Thanksgiving waarop de verkoop via webwinkels een hoogtepunt beleeft.”

Foto´s: www.forbes.com, www.klepierre.com en www.today.com

Klépierre