• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Zo speel je als moderetailer in op Pokémon Go

Zo speel je als moderetailer in op Pokémon Go

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het is amper te geloven, maar een maand geleden had nog niemand van Pokémon Go gehoord. Sinds kort lopen mensen echter koortsachtig op hun telefoon kijkend door de straten. Pokémons zijn immers te vinden op boulevards, pleinen, gebouwen, en ja, ook in winkels. Daar kunnen retailers slim op inspelen. FashionUnited geeft tips.

Al snel na de lancering werd duidelijk dat Pokémon Go niet alleen het digitale leven beheerst, maar ook het echte leven. Door augmented reality worden spelers (die doorgaans achter hun beeldscherm zitten) gedwongen de wijde wereld in te trekken op zoek naar de Pokémon-figuurtjes, die overal te vinden zijn. Eerder berichtte FashionUnited al over de gekte die is losgebarsten in kledingwinkels; er werden al Pokémons gevangen in H&M en Forever21. Met de verwachting dat de app nog wel een tijd zal aanhouden, kunnen moderetailers slim op de rage inspelen. Hoe verhoog je je omzet dankzij Pokémon?

1. Creëer een Lure bij je winkel

Een van de beste tips om Pokémon in je business te integreren is het gebruik van ‘Lures’. Een Lure-module zorgt ervoor dat Pokémons naar een bepaalde plek worden gelokt (lure is Engels voor ‘lokken’). Op een plek waar veel Pokémons zitten verschijnen natuurlijk ook veel spelers.

Hoe werkt het? In het spel zie je bij blauwe diamantjes: Pokéstops. Deze zitten al in het spel. Als je erop klikt, kan je tegen betaling (1,19 dollar per uur) een ‘Lure’ toevoegen. Betalen doe je met Pokécoins, die je met echt geld aanschaft. Voor 680 coins kan je 8 modules kopen. Hierdoor komen meer Pokémons naar de locatie en verschijnen er allemaal roze hartjes rond de locatie.

Succesvol? Ja! Een pizzaria-eigenaar in New York kocht voor 10 dollar aan Lures en wist in korte tijd 75 procent meer omzet te realiseren.

We Fashion is een van de eerste Nederlandse moderetailers die een Lure lanceert. “We liepen al snel met de gedachte om er iets mee te doen. De actie ‘Thursday Lures Day’ is een test om te kijken of de engagement stijgt,” licht Else Pool, PR manager van We Fashion, toe aan FashionUnited. Het is ook een goede test om te zien of alleen het ‘vluchtige publiek’ de winkel bezoekt, of dat ook er ook een kans is om een relatie op te bouwen met het winkelende publiek. Ook wordt er gekeken naar het aantal volgers op social media en de bijbehorende engagement. “De jonge spelers zijn gemiddeld 18 jaar en die kijken naar hun telefoon, maar misschien niet naar de collectie,” denkt Pool. Daarom wordt de Lure nu in één filiaal getest. “We willen niet stilstaan, het is goed dat we kijken en leren wat wel en niet werkt.” De eerste 50 klanten die een Pokémon hebben gevangen krijgen een powerbank.

2. Creëer een Pokémon Event

Door een speciaal event te organiseren lok je in korte tijd veel spelers en klanten naar de winkel. Denk hierbij aan een battle of gezamenlijke jacht op Pokémons.

Coolcat is een van de eersten die een Pokémon Battle organiseert. Op donderdag 28 juli kunnen klanten tegen elkaar battelen in het filiaal in Lelystad. “Onze doelgroep is heel erg bezig met Pokémon, en daarom wilden we iets unieks organiseren. We hebben alle winkels gepolst en in de vestiging in Lelystad was een Pokégym. Tussen 12 uur en 17 uur kunnen klanten tegen elkaar strijden. De winnaar is om het hele uur leader. Het gaat er in het spel om hoe sterk je bent, en je moet een beetje geluk hebben,” vertelt Laura de Man, social media marketeer bij Coolcat aan FashionUnited. Winnaars krijgen een Coolcat Pokémon-pakket: 1750 Pokémon Coins, een Coolcat giftcard van 50 euro en een Pokémon cap. Resultaten heeft ze nog niet, maar ‘collega’s stuurden via Whatsapp al wel beelden door dat er al klanten voor de winkel stonden’.

Samen jagen op Pokémon is een andere optie: organiseer een gezamenlijke jacht en koppel er een van je producten aan. Start bij de winkel, en deel bij terugkomst een drankje of goodybag uit. Nog beter: lanceer korting na de Pokémon-jacht.

Een groot evenement brengt overigens wel risico’s met zich mee; in Antwerpen moest de Kammenstraat worden afgesloten voor verkeer omdat de toestroom mensen die meededen aan een Pokémon Hunt te groot was geworden. Volgens initiatiefnemer en ondernemersorganisatie Unizo gingen er meer dan duizend mensen op zoek naar een zeldzame Pokémon.

3. Binnenkort: gesponsorde locaties Pokémon Go

Is er geen Pokéstop bij je in de buurt? En ook geen Gym? Het is nog niet mogelijk om er zelf één aan te maken. Maar lang hoef je waarschijnlijk niet te wachten. John Hanke, de CEO van Niantic heeft al bevestigd dat het mogelijk wordt om locaties te sponsoren. Hierdoor kunnen retailers via betaalde advertenties naar hun onderneming trekken. Dat kan je natuurlijk koppelen aan leuke acties om het nog aantrekkelijker te maken. Waarschijnlijk zal er per bezoeker een bedrag worden afgerekend aan Niantic.

4. Lanceer een social media-actie

Bedenk een uitnodigende social media-actie omtrent Pokémon, die klanten naar je winkel trekt. Denk bijvoorbeeld aan korting bij het tonen van een screenshot met Pokémon in de winkel. Natuurlijk niet zonder deze gedeeld te hebben op social media en een tag van je winkel. Als je slim bent lanceer je er een eigen hashtag bij.

Een van de eerste Nederlandse retailers die insprong op de rage was The Sting. “Ze hebben zich nu ook in The Sting webshop verstopt! Vind een Pokémon en shop direct met 10 procent korting. Gebruik de kortingscode die je vindt bij het betreffende product. Catch them before they're gone!,” schreef de keten bij het bericht.

"Qua content laten we ons inspireren door het jongere deel van onze doelgroep. Daarom proberen we zoveel mogelijk in te haken op de actualiteiten. Onze Pokémon actie heeft via Facebook meer dan 1.000.000 mensen bereikt, juist onder die jonge doelgroep," licht digital marketeer van The Sting Fabian Zwaan toe aan FashionUnited.

Ook America Today lanceerde een kortingsactie. “Gespot in onze winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam: Rarrata! Vang hem, toon hem bij de balie en krijg 20 procent korting!,” postte de keten op Facebook.

5. Bedenk inhakers op social media

Een van de makkelijkste en snelste manieren om Pokémon Go te integreren: geinige inhakers plaatsen op social media. Het is niet nieuw, maar een sterke inhaker kan viral gaan en dat levert veel naamsbekendheid op. Een van de sterkste inhakers blijft Hema, die keer op keer met een goede grap komt bij actualiteiten. Dit keer lag de Pokémon voor het oprapen voor de deur.

6. Content marketing

Filmpjes over een hype doen het altijd goed. Maak video’s van je klanten die ter plekke in je winkel een Pokémon vangen, laat je personeel hun persoonlijke tips geven of laat zien hoe Pokémon achter de schermen van je bedrijf leeft. Deel ze op social media en laat je klanten en fans genieten. Ook leuk voor niet-spelers.

7. Bied extra speelmogelijkheden

Het spelletje is nogal verslavend, en dat heeft weer nadelige gevolgen voor de gebruiker: een lege batterij. Voor wie powerbanks in het assortiment heeft zijn dit dan ook gouden tijden. Leg ze op een prominente plek, zet een bord buiten en bericht er op slimme wijze over op social media. Nog slimmer: koppel er een actie aan (“de eerste vijf die een screenshot van de winkel met Pokémon posten krijgen een gratis powerbank”). Of biedt een mogelijkheid om de telefoon op te laden in de winkel tijdens het passen van de nieuwe collectie.

8. Pokémon in de mode

Niet zo thuis in het hele app-geweld? De mode-industrie leent zich natuurlijk uitstekend voor capsule collecties en merchandise. Bedenk een capsule collectie met vrolijke print, shirts met een sterke quote of sieraden die refereren aan het spel.

Zit je vast aan de modekalender is en is snel inspelen op een rage geen optie? Je kan natuurlijk ook bepaalde items in je huidige collectie centraal zetten die goed van pas komen bij het jagen op Pokémons. Denk hierbij een confortabele sneakers, hippe sportkleding, waterbestendinge wandeloutfits, een pet of inventieve accessoires.

Gaat u Pokémon Go inzetten in de winkel? Breng in de poll hieronder uw stem uit.

Voor wie Pokémon Go nog niet kent: dit spel wordt gespeeld via een app op je mobiel. Spelers kunnen via augmented reality Pokémon-figuren vangen in de echte wereld. Het spel is sinds 5 juli verkrijgbaar in de Verenigde Staten. Op 17 juli is Pokémon Go gelanceerd in Nederland en inmiddels zijn er al 2 miljoen gebruikers. Wereldwijd staat de teller al op 30 miljoen. De app heeft al records gebroken; nooit eerder was er een app die zo vaak werd gedownload in de eerste week, liet Apple weten.

Beeld: Pokemongo.com

POKEMON
Pokémon GO