• Home
  • Press
  • Business
  • H&M Foundation zoekt beste ideeën om de modewereld te verduurzamen

H&M Foundation zoekt beste ideeën om de modewereld te verduurzamen

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

€1 miljoen voor winnaars ‘Nobelprijs van de mode’

In 2030 is de wereldwijde middenklasse naar verwachting toegenomen tot 5 miljard mensen en de consumptie van textiel en schoenen met 65 procent in vergelijking met 2015 [i].

Nu al gebruikt de mens veel meer grondstoffen dan de aarde kan leveren, daarom zijn creativiteit en innovatie steeds harder nodig om voor een transformatie te zorgen die de fashion industrie kan verduurzamen. De H&M Foundation roept dit jaar voor de vijfde keer innovators op om hun baanbrekende ideeën in te zenden voor Global Change Award om de overgang naar een circulaire mode-industrie te realiseren.

Vijf finalisten krijgen een beurs en een op maat gemaakt coaching programma om de ontwikkeling van hun innovaties te versnellen en daarmee hun invloed op de mode-industrie te vergroten. Ideeën kunnen vanaf vandaag tot en met 16 oktober ingestuurd worden op globalchangeaward.com.

Eerder behaalde de Nederlandse Aniela Hoitink de finale met haar ‘Fungi Fashion’, op maat gemaakte kleding geproduceerd van wortels van paddenstoelen. “Het winnen van de Global Change Award was een geweldige ervaring! Het netwerk van de H&M Foundation, inclusief de connecties met de andere winnaars, is en blijft van grote waarde voor onze vooruitgang. Ook hebben we een eigen laboratorium op kunnen zetten wat ons onderzoek versnelt. Ik kan iedereen aanraden om zich aan te melden", vertelt de finaliste van 2018.

“Als je een idee hebt waar je in gelooft, is de Global Change Award de ‘place to go’. In de voorgaande jaren zagen we hoe winnaars hun idee konden ontwikkelen van de tekentafel tot het daadwerkelijke eindproduct. En minstens zo belangrijk: hiermee inspireren we een nieuwe generatie creatieven, wetenschappers en ondernemers om de impact van de mode-industrie op het milieu te verminderen”, zegt Karl-Johan Persson, bestuurslid van de H&M Foundation en CEO van H&M.

De vorige winnaars van de Global Change Award vertegenwoordigden een breed scala aan innovaties, zoals veganistisch leer, kinderkleding die meegroeit en een digitaal systeem om producten recyclebaar te maken. Dit jaar is de H&M Foundation vooral op zoek naar ideeën die technologie en data gebruiken die het voor consumenten vergemakkelijken om duurzame keuzes te maken.

Inschrijven

Ideeën insturen kan tot en met 16 oktober via globalchangeaward.com.

Foto's: Aniela Hoitink, Karl-Johan Persson, GCA winnaars 2019 credit H&M.

Global Change Award
Press Club
Press Release