• Home
  • Press
  • Business
  • Logistieke sector ziet verkorten levertijd als steeds grotere uitdaging

Logistieke sector ziet verkorten levertijd als steeds grotere uitdaging

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Zelfrijdende voertuigen hebben nog weinig impact op wagenparkbeheer

Amersfoort, 19 september 2019 – Het verkorten van de levertijd wordt volgens de logistieke branche een steeds grotere uitdaging. Dit blijkt uit de jaarlijkse Fleet Management benchmark van Descartes, leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. Terwijl de top drie uitdagingen hetzelfde is gebleven als die van vorig jaar, is de lengte van de levertijd (42%) in beweging gekomen en verovert deze in 2019 de vierde plek. Het elimineren van papieren processen zakt een plek naar beneden. De verschuiving in de top vijf laat zien dat de logistieke sector steeds meer druk voelt om hun prestaties en productiviteit te verbeteren. De overige uitdagingen die bedrijven uit de logistieke branche ervaren zijn kostenbesparing (78%), gevolgd door het beheren van de prestaties van de chauffeurs en het verbeteren van de stiptheid van leveringen.

Tekort aan chauffeurs meeste impact

De logistieke sector is ook gevraagd om een aantal ontwikkelingen aan te wijzen die de komende vijf jaar de meeste impact gaan hebben op het wagenparkbeheer. Het tekort aan chauffeurs wordt hier verreweg het meest geantwoord (65%). Overige ontwikkelingen zijn steeds veeleisendere klanten en stijgende brandstofkosten (beiden 33%). Mediagenieke ontwikkelingen, zoals zelfrijdende voertuigen en logistiek op basis van crowd-sourced logistics hebben volgens de respondenten op korte termijn weinig impact.

Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes, licht toe: “De resultaten uit onze wereldwijde benchmark bevestigen wat dagelijks wordt ervaren binnen de logistieke sector: de druk op presteren. Dat het verkorten van de levertijd als een steeds grotere uitdaging wordt gezien, is een belangrijke indicator voor deze ontwikkeling. En die is behoorlijk uitdagend, zeker met de steeds veeleisendere klant in het kielzog. Consumenten en leveranciers worden kritischer op de standaarden voor het leveringsproces en dat vraagt om een nieuwe en innovatieve kijk hierop. De logistieke sector doet er goed aan om het fleet management hoog op de strategische agenda te zetten en met specialisten om de tafel te gaan zitten. Goed fleet management is uiteindelijk cruciaal voor de concurrentiepositie.”

Over de Fleet Management Benchmark survey 2019

Het Fleet Management onderzoek van Descartes is in 2019 voor de tweede keer uitgevoerd onder 106 vervoerders en logistiek dienstverleners.

Over Descartes

Descartes (TSX: DSG) (Nasdaq: DSGX) is de wereldwijde leider op het gebied van on-demand SaaS-oplossingen (Software-as-a-Service) die bijdragen aan de verbetering van de productiviteit, en van de prestaties en zekerheid voor ondernemingen, waarbij logistiek een belangrijke rol speelt. Klanten gebruiken de modulaire, cloud-based oplossingen om leveringen te plannen, te sturen, te volgen en te meten. Ook kunnen zij vrachten plannen, toewijzen en uitvoeren, transportfacturen opstellen, controleren en betalen, wereldwijde handelsdata bekijken, douane- en beveiligingsdocumenten voor import en export archiveren, en verschillende andere logistieke processen uitvoeren. Dit alles door deelname aan ’s werelds grootste, multimodale samenwerkingscommunity voor logistiek. Het hoofdkantoor van Descartes is gevestigd in Waterloo (Canada), en de organisatie heeft kantoren en partners wereldwijd.

Descartes
Logistiek
Press Release