• Home
  • Press
  • Business
  • PERSBERICHT: Circulaire oplossing voor single-use plastic poncho's is beste businesscase van de Circular Fashion Games – Dutch Circular Textile Valley editie

PERSBERICHT: Circulaire oplossing voor single-use plastic poncho's is beste businesscase van de Circular Fashion Games – Dutch Circular Textile Valley editie

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Nijmegen – De verhuurservice van plastic poncho's voor op het Mysteryland festival van ID&T, is afgelopen vrijdag door een gerenommeerde jury uitgeroepen tot de beste businesscase van de Circular Fashion Games – de Dutch Circular Textile Valley editie.

Om de duizenden bezoekers tijdens het outdoor festival Mysteryland droog en warm te houden wanneer het regent, verspreidt de organisatie single-use plastic poncho's. Dit willen zij op een meer duurzame en circulaire manier gaan doen. En dus legde ID&T de case voor aan de Circular Fashion Games. Een team van vier changemakers, Samar Morshedi, Maartje Janse, Daniele Rossato en Una Omeragic, zette tijdens twee bootcamps hun creatieve denkkracht in om tot een innovatieve en circulaire oplossing te komen. In plaats van het weggeven van de poncho's, pitchten zij het idee om festivalgangers actief op te roepen hun eigen poncho mee te nemen en tegelijkertijd hen een alternatieve oplossing te bieden. Namelijk dat poncho's door festivalgangers gehuurd kunnen worden. Om verder in te spelen op circulariteit en de ervaringseconomie, kunnen de poncho's gemaakt worden van gerecycled plastic afval dat het festival genereert en dat is ingezameld samen met festivalgangers.

Tijdens de finale pitchten ook de andere twee teams hun circulaire oplossingen aan de jury:

  • CaffeInk maakt uit koffiedrab inkt voor papier en met deze technologie kan je ook textiel verven. De challenge was hoe CaffeInk zich kan positioneren op de textielmarkt. Het team heeft een aantal commercieel interessante marktsegmenten in kaart gebracht, waaronder het introduceren van een barista workwear lijn met een verhuurmodel. De bedrijfskleding is dan uiteraard geverfd met inkt van de koffiedrab uit de barista store.
  • Texco is een importeur, exporteur en distributeur van gordijnen. De challenge was hoe Texco hun klanten een circulaire oplossing kan bieden. Het team pitchte een oplossing die met name gericht was op een efficiënt terughaal-programma, waarbij gebruik wordt gemaakt van reeds bestaande logistiek uit de textielketen. Het programma moet voorkomen dat gordijnen bij het huis-, tuin- en keukenafval terecht komen – en eindigen in de verbrandingsoven, en ervoor zorgen dat het textiel van de gordijnen wordt hergebruikt of gerecycled.

De gerenommeerde jury die de drie teams en hun circulaire oplossingen heeft beoordeeld, bestond uit Annemieke Koster (Enschede Textielstad), Han Hamers (circularity.works), Robert-Niels van Droffelaar (Impact Hub Amsterdam) en Michiel van Yperen (transitiemanager MVO Nederland).

Annemieke Koster, juryvoorzitter: “De oplossing voor Mysteryland is uitgeroepen tot beste businesscase, omdat zij een niet-duurzame kostenpost hebben weten om te buigen tot een duurzame en circulaire commerciële kans, waarbij de organisatie geld verdient en haar community versterkt. Dit maakt de Circular Fashion Games wat mij betreft heel waardevol, frisse blikken van buitenaf die met originele denkrichtingen komen waar je als organisatie echt iets aan hebt.”

De Circular Fashion Games: een sterk netwerk

Aan deze editie van de Circular Fashion Games deed een ambitieuze groep van 12 changemakers mee. Dit zijn studenten van internationale topscholen binnen de mode, business en technologie en ervaren (mode) professionals. Ze zijn geselecteerd op hun motivatie om bij te dragen aan een meer circulaire textiel- en mode-industrie en hun achtergrond. De Circular Fashion Games biedt hen vervolgens een platform om concreet met hun ambities aan de slag te gaan.

Naast de focus op inhoud, is er ook aandacht voor de groepsdynamiek. Er worden sterke relaties opgebouwd die belangrijk zijn om ook na de Circular Fashion Games in contact te blijven en elkaar te ondersteunen om de textiel- en mode-industrie verder te verduurzamen en meer circulair te maken. Deelnemers uit de eerdere twee edities van de Circular Fashion Games bewijzen dat deze aanpak werkt, zij hebben nog steeds contact en gaan samenwerkingen met elkaar aan. Maar ook partnerships met partijen als de Dutch Circular Textile Valley, maakt de Circular Fashion Games een belangrijke katalysator voor ontwikkelingen op gebied van duurzame en circulaire mode en textiel.

De volgende Circular Fashion Games staat gepland aankomende november en zal plaatsvinden in Los Angels. Deze zal op 15 november worden geopend door Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

Over de Circular Fashion Games

De Circular Fashion Games is een initiatief van Start Up Mix en focust op de transformatie van de wereldwijde textiel- en mode-industrie. Challenges uit de praktijk worden voorgelegd aan multidisciplinaire teams. Zij doorlopen twee bootcamps en krijgen daarbij begeleiding en verschillende masterclasses op gebied van experts, om tot innovatieve oplossingen te komen. Op deze manier verbindt de games talentvolle changemakers en organisaties met elkaar. Dit netwerk wordt zoveel mogelijk versterkt, waardoor zij steeds meer een katalysator wordt voor ontwikkelingen op gebied van circulaire mode en textiel.

Met een eerste succesvolle editie begin 2018, volgde een tweede editie in februari 2019. Voor de huidige, derde editie is de Dutch Circular Textile Valley aangesloten en een samenwerking aangegaan met de Sustainable Fashion Giftcard die binnenkort op de markt komt. In voorbereiding zijn twee edities van de Circular Fashion Games in Shanghai en Los Angeles.

Over Start Up Mix

Start Up Mix wordt sinds 2016 geleid door Johnny Kerkhof. De focus ligt op het transformeren van wereldwijde industrieën, zodat zij duurzame en circulaire systemen gaan omarmen. Onder leiding van Johnny doet Start Up Mix dit op een geheel eigen en rebelse manier, maar vooral open source. Hierdoor ontstaat er ruimte voor duurzame samenwerkingen en exponentiële innovatie.

Over de Dutch Circular Textile Valley (DCTV)

De DCTV werkt aan het creëren van een circulaire textiel keten om de milieu-impact te verminderen. En uiteindelijk het voorkomen en verminderen van textielafval en virgin vezel gebruik. Het verbinden van kennis, krachten en ambities rond het thema circulaire textiel en mode zijn de drijfveren van de DCTV. Een intensieve samenwerking met innovatieve organisaties, investeerders, overheid, kennisinstituten, onderwijs en bedrijven is daardoor onmisbaar.

Foto's van de finale, inclusief een schematische weergave van de poncho verhuurservice van de Mysteryland case - via Circular Fashion Games.

Circular Fashion Games
Press Club
Press Release