WHITE noteerde een stabiel aantal bezoekers in vergelijking met september 2022
bezig met laden...
WHITE noteerde een consistent aantal bezoekers in vergelijking met september 2022, met een stijging van 5% in buitenlandse kopers dankzij de strategie en de groei van het EXPO WHITE project. WHITE VILLAGE, het eerste dopo-salone-evenement in samenwerking met MTV, was een groot succes bij het publiek.
Een van de meest intense en dynamische edities van WHITE is zojuist afgesloten, boordevol innovaties die het programma van 22 tot 25 september vulden. Het evenement werd georganiseerd onder het beschermheerschap van de Regio Lombardije en de Gemeente Milaan, met steun van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Internationale Samenwerking (MAECI), ICE - Agentschap voor de promotie van Italiaanse bedrijven in het buitenland, en in samenwerking met Confartigianato Imprese.
Van vrijdag 22 september tot maandag 25 september waren de ruimten in het Tortona Fashion District gevuld met professionals uit de branche en het stedelijke publiek, allen op zoek naar de nieuwste trends voor het seizoen lente-zomer 2024. Het is een van de meest relevante en dynamische evenementen tijdens de Milan Fashion Week en heeft sinds de start inkopers, pers en professionals uit de industrie van over de hele wereld weten aan te trekken. WHITE bevestigt zijn positie als toonaangevend internationaal referentieplatform voor damesmodebedrijven en als showcase voor nieuwe trends. Meer dan 360 merken werden gepresenteerd, met een perfecte balans tussen Italiaanse en buitenlandse bedrijven (50% Italiaans en 50% buitenlands).
Er was een aanzienlijke toename van kopers uit Frankrijk, de VS en het Midden-Oosten, en een sterke aanwezigheid uit China, Japan en Korea. Onder de inkopers bevonden zich 24s.com (FR), Samaritaine (FR), Lost&Found (US), Neiman Marcus (US), Holt Renfrew (CANADA), Harvey Nichols Doha (Qatar), Galeries Lafayette Dubai (VAE), Level Shoes (VAE), Chalhoub Group (VAE) en uit Saoedi-Arabië Westerly, Rubaiyat, Chapter4 en Pattern.
“We hebben een uitzonderlijke modeweek in Milaan beleefd, met een overvloed aan insiders uit de industrie. Dit laat zien hoe belangrijk mode is voor de stad, met bezoekers van over de hele wereld. WHITE draagt met zijn bezoekersaantallen aanzienlijk bij aan dit resultaat. Onder de bezoekers van deze editie zagen we, net als in februari, een duidelijke toename van buitenlandse deelnemers, wat aangeeft dat de jarenlange strategie van WHITE vruchten afwerpt'', aldus Massimiliano Bizzi, oprichter van WHITE.
Het Secret Rooms-project zette zijn succesvolle formaat voort, met vijf speciale ruimtes waarin internationale opkomende talenten hun nieuwste collecties onthulden. Ook een selectie van tien Spaanse ontwerpers nam deel aan de show, dankzij de samenwerking met ICEX España Exportación e Inversiones, die in september 2017 begon en tot op de dag van vandaag voortduurt.
De visie van WHITE is gericht op uitbreiding en het overwinnen van barrières, het bevorderen van vloeiende communicatie tussen de markt en creatieve realiteiten van over de hele wereld door middel van EXPO WHITE. Ontwerpers en merken uit landen die buiten de conventionele modegebieden vallen, kwamen bij de show bijeen om hun modevisies te presenteren.
In het Visconti Paviljoen organiseerde EXPO WHITE het Saudi 100 Brands-project, het programma van de Fashion Commission dat modeontwerpers uit Saudi-Arabië promoot. Op de avond van 20 september, in het Palazzo Serbelloni, werden de collecties van de ontwerpers getoond in een modeshow die vergezeld ging van een optreden van de dansers van het Teatro alla Scala in Milaan. Van 19 tot 28 september was een selectie van Saudische merken te zien in de pop-up winkel in de beroemde luxe concept store 10 Corso Como. Direct na de eerste editie van de Yerevan Fashion Week eerder in de zomer, toonde een groep Armeense merken hun collecties bij WHITE. Fashion Firm SA introduceerde tien Zuid-Afrikaanse ontwerpers en bevorderde hun toegang tot nieuwe markten.
De Lounge-ruimte stond in het teken van de samenwerking tussen WHITE en Scale7, de eerste incubator voor mode- en designbedrijven, opgericht door de Qatar Development Bank (QDB) in samenwerking met M7. In de Basement werden avant-gardistische merken getoond die zich onderscheiden door hun unieke stijlen en een sterke merkidentiteit, terwijl in de lofts gevestigde namen hun aanwezigheid opfristen.
Van 22 tot 24 september werd het Tortona Fashion District 's avonds verlevendigd door de eerste editie van WHITE VILLAGE, het eerste dopo-salone evenement dat plaatsvond tijdens de Milan Fashion Week. Het was een publiekssucces en ontving positieve recensies; het vermengde mode met stedelijke vibe, muziek, en gastronomie, en dit dankzij waardevolle samenwerkingen met uitzonderlijke partners. Betrokken locaties omvatten de tuin van Superstudio, met een dj-set verzorgd door MTV Italia, White Bistrò bij PHYD en The Botanical Club. Er werden proeverijen en thematische aperitieven georganiseerd in White Casa en White Bistrot, mede mogelijk gemaakt door de samenwerking met Insula Sardina Quality World, het promotienetwerk van het Ministerie van Toerisme, Ambachten en Handel van de regio Sardinië.
In het MUDEC auditorium was er ook grote belangstelling voor het programma “De couture code: De impact van AI op de mode-industrie'', waaraan talrijke partners deelnamen, waaronder Albini Group, een belangrijk Italiaans textielbedrijf, en Mesmerise, een toonaangevend bedrijf in kunstmatige intelligentie, opgericht in 2016.
WHITE bevestigde wederom zijn verbintenis met uitmuntendheid, onderzoek, innovatie, gevestigde en opkomende modetrends en duurzaamheid, in staat om een divers publiek uit de industrie te trekken en tegelijkertijd verdiende zichtbaarheid te bieden aan de deelnemende merken en al zijn partners.