DIESEL RED TAG x GR-UNIFORMA
bezig met laden...
Een uitzonderlijke samenwerking waarbij de inspiratie is voortgekomen uit de Russische avant-garde, 90s denim trends en werkkleding.
DIESEL RED TAG’s nieuwste samenwerking met GR-UNIFORMA wordt op 18 mei in Berlijn gepresenteerd. GR-UNIFORMA is het nieuwe multimediaproject van de in Moskou geboren Gosha Rubchinskiy. De collectie bestaat uit 50 items, samen vormt het een onderscheidende collectie met betrekking tot expressie, dit is terug te zien tijdens de lancering op 18 mei 2019.
DIESEL RED TAG is een platform dat is ontwikkeld om een nieuwe generatie ontwerpers de ruimte te geven om DIESEL’s DNA op een andere manier te interpreteren door middel van capsule collecties te ontwerpen. In 2018 debuteerde DIESEL RED TAG samen met Shayne Oliver’s collectie Hood by Air, gevolgd door Glenn Martens met Y/Project.
Rubchinskiy staat bekend om zijn werk- en streetwear dat grotendeels is geïnspireerd op de Russische cultuur. Hij heeft gevoeligheid aan de DIESEL RED TAG x GR-UNIFORMA-collectie toegevoegd, zo creëert hij een serie van pseudo-uniformen voor een opera.
"Denim is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de garderobe van de jeugd. Ik herinner mij mezelf als een tiener in de late negentiger jaren en het was toen al hetzelfde. Het was de tijd van DIESEL's eerste sterke reclamecampagnes en de eerste winkel van het merk in Moskou. Het was een droom voor mij om DIESEL-denim te bezitten en nu is mijn droom uitgekomen. Ik ben heel erg blij om samen te werken met zo'n geweldig merk!", zegt Rubchinskiy.
De meeste inspiratie heeft Gosha geput uit de Russische Avant-garde in de vroege 20ste eeuw. Uit deze periode komen een aantal onderscheidende namen die bepalend zijn geweest voor de collectie, zoals de constructivistische kunstschilders El Lissitzky en Kazimir Malevich, theaterregisseur en -producent Vsevolod Meyerhold en de Russische componist Igor Stravinsky. Daar bijkomend is de collectie ook geïnspireerd op de culturele achtergrond van Rusland en denim silhouetten uit de jaren 90.
De collectie bevat denim met een ombré effect en opvallende en geometrische patches op de jackets, broeken en overalls. Zwart, wit en rood staan centraal in het kleurenpalet, maar dit zijn niet de enige kleuren die er gebruikt zijn. Ook zijn er aspecten uit sport- en werkkleding gebruikt zoals tanktops en boxing shorts. Deze items in combinatie met het dominante kleurenpalet brengen een nostalgisch gevoel teweeg.
De accessoires variëren van leren riemen, denim sneakers met het ombré effect en sokken met een speciaal geborduurd DIESEL RED TAG x GR-UNIFORMA-logo.
Rubchinskiy heeft van de collectie een Gesamtkunstwerk (“total art piece”) gemaakt. De rede daarvoor is omdat mixed-media nog nooit zo relevant is geweest als nu.
De lancering van de collectie wordt gevierd in Berlijn met een speciaal evenement in de nieuwe DIESEL POP-UP STORE aan de Torstraße 67. In de Duitse hoofdstad zijn dit weekend meerdere evenementen beginnend met het Reference Berlin, een 24-uur durend festival met als thema “creativiteit voor het oneindige heden”. Het festival maakt de weg vrij voor een evolutionaire marktverschuiving op het gebied van fashion, kunst, design en technologie industrieën en DIESEL is onderdeel van het sluitingsfeest.
De DIESEL RED TAG x GR-UNIFORMA collectie zal wereldwijd verkocht worden in geselecteerde DIESEL winkels en op DIESEL.COM, Dover Street Market winkels, Comme des Garcons winkels en nog een aantal zorgvuldig geselecteerde retailers zoals Selfridges in Londen, KM20 in Moskou en VIER in Antwerpen.
Deze retailers zijn geselecteerd door Tomorrow, de businesspartner van DIESEL tijdens dit RED TAG project.