Een simpel wit shirt is niet wat het lijkt: Project Cece introduceert shirt met boodschap over de kledingindustrie
bezig met laden...
De kledingindustrie is een van de meest vervuilende en exploiterende sectoren ter wereld, maar krijgt relatief weinig aandacht in de duurzaamheidsbeweging. Project Cece, de in Amsterdam gelanceerde ‘Zalando voor duurzame mode’, lanceert een campagne om bewustwording over het verhaal achter kleding te vergroten onder consumenten. Naast een campagne video, introduceert Project Cece een nieuw shirt met een boodschap: “Not Just A Shirt”.
Het shirt is milieuvriendelijk geproduceerd (GOTS gecertificeerd) van biologisch geteeld katoen en gemaakt met een eerlijk productieproces (Fair Wear Foundation gecertificeerd). Eerlijk betekent dat de werknemers in de Indiaase fabriek waar het shirt wordt geproduceerd een leefbaar loon ontvangen. Een loon waarmee er genoeg inkomsten zijn voor woonkosten, gezondheidszorg, scholing, kleding, eten, transport en het opbouwen van een reservespaarpotje. Helaas is zo’n verhaal verre van de standaard in de kledingindustrie. Slechts 1% van alle kleding wordt eerlijk geproduceerd. Dit shirt is dus niet zomaar een shirt, maar één van de weinige duurzame shirts, en dat maakt het “Not Just A Shirt”.
Door bewustwording over het productieproces achter kleding te vergroten, probeert Project Cece de kracht van consumenten in te zetten om verandering in te kledingindustrie teweeg te brengen. Hier draagt Project Cece verder aan bij door de ontwikkeling van slimme webtechnologie, waarmee ze het online aanbod aan eerlijke en duurzame kleding op één makkelijk doorzoekbare website verzamelen. De website is een initiatief om het voor consumenten makkelijker en leuker te maken duurzame kleding te vinden. Het aanbod in duurzame mode is de afgelopen jaren namelijk sterk gestegen, maar is vaak verdeeld over gemiddeld kleinere webshops waardoor de consument meerdere websites moet afstruinen om een artikel te vinden. De Project Cece website biedt de gebruiker een makkelijke manier om via één website het grootste, verzamelde duurzame kleding aanbod van de Benelux door te zoeken.
Abstract
Project Cece, het grootste verzamelplatform van duurzame kleding in de Benelux, lanceert campagne ter bewustwording van het verhaal achter kleding. Slechts 1% van alle kleding wordt eerlijk gemaakt en de kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Een eerlijk gemaakt shirt, is helaas dus ‘Not Just A Shirt’. Door bewustwording over het productieproces achter kleding te vergroten, probeert Project Cece de kracht van consumenten nog verder in te zetten om verandering in te kledingindustrie teweeg te brengen.
Afbeeldingen:
Screenshot homepagina Project Cece
Oprichtsters Project Cece (v.l.n.r. Melissa Wijngaarden, Noor Veenhoven, Marcella Wijngaarden)