• Home
  • Press
  • Mode
  • Fashion For Good museum lanceert educatieve lesprogramma’s

Fashion For Good museum lanceert educatieve lesprogramma’s

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode
Het Fashion for Good-gebouw in Amsterdam. Credits: Fashion for Good

AMSTERDAM - Morgen, vrijdag 8 maart, lanceert het Fashion for Good Museum twee educatieve lesprogramma’s voor het MBO- en HBO-onderwijs: het Circulaire Mode Programma en Klaslokaal van de toekomst: de verhalen achter katoen. Deze lesprogramma's richten zich op duurzame mode, circulariteit en de complexiteit rondom katoen. Ze zijn gratis beschikbaar op de website van het museum. De programma’s zijn als toolkits ontworpen om docenten te ondersteunen bij het uitbreiden van hun duurzaamheidsvaardigheden en hen de kennis en het vertrouwen te geven om les te geven over complexe vraagstukken. Ze bevatten interactieve lesmaterialen zoals video's, podcasts en werkbladen, en zijn gericht op het klaslokaal van de toekomst.

“Er is een grote behoefte aan tools en middelen voor duurzame ontwikkeling in het Nederlandse modeonderwijs, en via deze twee lesprogramma’s gericht op MBO- en HBO-onderwijs probeert het Fashion for Good Museum hierop in te spelen. De leermogelijkheden worden open access aangeboden om zo kennis te delen met iedereen die geïnteresseerd is in en wil leren over de thema's van duurzame mode”, aldus Alyxandra Westwood, Education Coordinator van het Fashion for Good Museum.

Yophi Ignacia, Sustainability consultant, ontwikkelde samen met Alyxandra Westwood de lesprogramma’s, legt uit: "We willen graag toekomstige generaties inspireren en empoweren, omdat zij als studenten een belangrijke doelgroep zijn binnen het modegericht onderwijs en in de nabije toekomst modeprofessionals zullen worden. De lesprogramma’s zijn getest en doorontwikkeld in samenwerking met verschillende scholen, met als doel de huidige kloof tussen MBO- en HBO-onderwijs te overbruggen en een nieuwe manier van leren te kunnen aanbieden."

Waarom deze educatieve programma's?

Het Circulaire Mode Programma en Klaslokaal van de toekomst: de verhalen achter katoen bieden docenten in Nederland - en daarbuiten - de tools en middelen om duurzaamheidseducatie te integreren in modegericht onderwijs. Het zijn flexibele lesprogramma’s die kunnen worden aangepast aan verschillende onderwijsniveaus en contexten, met als doel zoveel mogelijk studenten en docenten bekend te maken met de programma's. De programma's blijven beschikbaar voor docenten op de website van Fashion for Good, ook na de sluiting van het museum in juni 2024, zodat het publiek toegang blijft houden tot deze waardevolle hulpmiddelen voor de toekomst.

José Teunissen, Directeur van het Amsterdam Fashion Institute en bestuurslid van het Fashion for Good Museum, over de lesprogramma’s: "Het is van groot belang en urgent om studenten van het MBO en HBO in contact te brengen met circulariteit en duurzaamheid. In hun latere carrière zullen zij moeten ontwerpen volgens opkomende EU-regels. Ik ben onder de indruk van de lesprogramma’s; ze bevatten veel praktische en feitelijke informatie, geschiedenisoverzichten, films en opdrachten, maar vermijden tegelijkertijd de sombere toon die vaak wordt geassocieerd met de huidige vervuilende modepraktijken."

Klaslokaal van de toekomst: de verhalen achter katoen (MBO/HBO)

[Deze toolkit is alleen beschikbaar in het Nederlands]

De educatieve toolkit Klaslokaal van de toekomst: de verhalen achter katoen neemt leerlingen mee op een reis van zes lessen waarin ze de impact van katoen op mensen en onze planeet gaan onderzoeken. Tegelijkertijd worden studenten gestimuleerd om hun eigen leer- en ontwerpproces te volgen, te herkennen en in kaart te brengen. Als de volgende generatie modemakers krijgen ze inzicht in de geschiedenis en verhalen rondom de impact van het materiaal op het verleden, heden en de toekomst. De toolkit is flexibel toe te passen en geschikt voor MBO- en HBO-studenten met een focus op creatieve studies zoals mode, kunst en design. Leraren worden aangemoedigd om de tools als basis te gebruiken en zo hun eigen context te kunnen bouwen.

Dit lesprogramma biedt educatie aan leerlingen over de geschiedenis en de impact van katoen op de wereld, gebaseerd op 8 verschillende thema's van de tentoonstelling Knowing Cotton Otherwise, zoals gedwongen arbeid, landbouw en transparantie (te bezichtigen bij het Fashion for Good Museum van oktober 2022 tot en met september 2023).

Katoen is meer dan een materiaal (maak kennis met de verschillende pijlers van duurzaamheid); De verhalen achter de objecten waar studenten een object/kledingstuk gaan analyseren (impact van de textiel- en katoenindustrie); studenten gaan de diepte in door verschillende case studies te onderzoeken (wie zijn er al goed bezig binnen de mode-industrie?); Methodologieën en circulaire ontwerpprocessen (leer wat een ontwerpproces uniek maakt) en als laatste reflectie, feedback en presentaties.

Inhoud van de toolkit:

    • Interactieve PDF: (geschikt voor digitale schermen, inclusief video's) een gids voor docenten in de omgeving van een klaslokaal.
    • Handboek voor docenten: (inclusief lesplannen) een boek met lesplannen, een onderzoekstraject en pedagogische structuur.
    • Podcast voor docenten: (beschikbaar via links op Spotify) verken het Nederlandse creatieve onderwijslandschap met gastsprekers die reflecteren op het klaslokaal van de toekomst.
    • Zorgstructuur: (een set kaarten om een veilige ruimte in de klas te creëren) creëer een respectvolle omgeving om veilige gesprekken en discussies te kunnen faciliteren.
    • Visueel dagboek (voor studenten): om opdrachten uit te werken, aantekeningen bij te houden als student en om leuke quizvragen te beantwoorden.

    Met dank aan

    Klaslokaal van de toekomst: de verhalen achter katoen is tot stand gekomen in samenwerking met lokale creatieven en experts die hebben bijgedragen met workshops en video's, zoals Deyrinio Fraenk (modemerk uit Atelier Reservé, uit Amsterdam), Esther Muñoz Grootveld (onafhankelijk curator en programmamaker), en Yasmina Ajbilou (House of Useless, modemerk uit Utrecht).

    Dit lesprogramma is ontwikkeld in samenwerking met Saxion College (Enschede), Zadkine MBO (Rotterdam), MBO Rijnland (Den Haag), en HKU (Utrecht).

    Dit programma is tot stand gekomen dankzij de steun van FONDS.

    Het Circulaire Mode Programma (MBO)

    [Dit lesprogramma is beschikbaar in het Engels en Nederlands]

    Het Circulaire Mode Programma is ontwikkeld om binnen het Nederlandse modegerichte MBO-onderwijs meer nadruk te leggen op circulariteit en duurzame praktijken. Het is ontworpen voor en met MBO-studenten. Het is ontwikkeld om een zo breed mogelijk publiek te bereiken en hen te informeren, inspireren en activeren door gespecialiseerde kennis te delen over creatieve innovaties in de circulaire mode-industrie. Het programma richt zich op modegericht onderwijs omdat de meerderheid van dearbeidskrachten in de modesector een MBO-opleiding heeft, terwijl de circulaire economie daar nog onvoldoende aandacht krijgt. We hebben gemerkt dat docenten vaak expertise ontberen op dit gebied, daarom hebben we ROC Amsterdam, Zadkine Rotterdam en het Summa College in Eindhoven als partners bij dit project betrokken.

    Dit programma is opgezet als een cursus van zes weken, Gedurende deze periode maken leerlingen kennis met circulaire modeproductie, leren ze over thema's als traceerbaarheid en eindgebruik, en maken ze kennis met innovatieve oplossingen voor sociale- en milieuproblematiek in de kledingindustrie. Leerlingen analyseren bijvoorbeeld hun eigen kleding om een beter begrip te krijgen van de reis die een kledingstuk aflegt voordat het in de winkel belandt, en ze verzamelen kleine, positieve acties die ze in hun dagelijkse routines kunnen implementeren. Ten slotte maken studenten kennis met innovators die de modesector positief beïnvloeden en krijgen ze de kans om al deze nieuw verworven kennis toe te passen door zelf een toekomstgericht kledingstuk te ontwerpen. Thema's die tijdens de lessen en opdrachten aan bod komen zijn onder andere traceerbaarheid, productieprocessen, arbeidsomstandigheden, duurzaam ontwerpen, cradle-to-cradle en consumptiegedrag.

    Inhoud van het lesprogramma:

      • Handboek voor docenten: (inclusief lesplannen) een boek met lesplannen, een onderzoekstraject en pedagogische structuur.
      • Een pakket dia's als visuele hulpmiddelen, video's, afbeeldingen en visuele samenvattingen van de programma-inhoud.
      • Een werkboek met opdrachten voor de leerlingen, inclusief een woordenlijst en een lijst met onderzoeksbronnen en hulpmiddelen om de leerlingen te ondersteunen bij hun leerproces.
      • Een uitgebreide woordenlijst en een bronnenlijst om verder te leren.

      Met dank aan:

      Het Circulaire Mode Programma is tot stand gekomen dankzij de steun van het VSB Fonds en Het Cultuurfonds.

Fashion Education
Fashion For Good
ONDERWIJS